[D2] [FL] Wymiana radia RNS-D na RNS-E
[D2] [FL] Wymiana radia RNS-D na RNS-E
witam ponownie
a więc tak...jeśli chodzi o RNS-E do A8 to dedykowane występowały podobno tylko na Azje Dlatego do naszych EU można dopasować tylko od Audi A4/S4 B6/B7 lub od Audi A6/S6/RS6/Allroad C5 (2003 + ... ) ...
Są jednak różnice w owych modelach RNS-E, które maja mniejszy lub większy wpływ na późniejszy montaż do D2. A oto różnice :
RNS-E od A4 :
RNS-E od A6 :
RNS-E od A3 jest jeszcze, ale wizualnie nie pasuje ze względu na zbyt zaokrąglone rogi (no chyba że komuś zbyt duże szczeliny nie będą przeszkadzać)
Ja do siebie wybrałem model RNS-E od A6 ze względu, iż na wysokość pasuje idealnie, ma tylko za szeroką ramkę, którą po odpowiednim przycięciu ładnie wypełnia dekor bez zbędnych szczelin.
RNS-E od A4 trzeba ciąć od dołu, natomiast boki pasują "prawie" i też jest widoczna szczelina z jednej strony
Jeszcze zanim zaczniemy to różnice pomiędzy RNS-D z A8 a RNS-E z A4
oraz pomiędzy RNS-D z A8 a RNS-E z A6
jak widać na wysokość radia z A4 i RNS-D jest wyższa natomiast od A6 są takie same i trzeba będzie pociąć nieco boki RNS-E... no to do dzieła...
potrzebne będą :
1. dekor radia
2. ołówek
3. cienki, ostry nożyk
4. metalowa linijka lub coś podobnego
5. brzeszczot lub inna piłka
6. pilnik
7. taśma malarska lub izolacyjna
8. papier 1500-2000 na wode
Bierzemy dekor, ołówek oraz RNS-E. Przykładamy dekor na radio i odrysowujemy odpowiednią szerokość.
oklejamy później szczeliny ekranu, aby żaden syf, opiłki nie dostały się do środka .
teraz pokrótce... ponieważ nie mam niestety zdjęć, ale bierzemy mały nożyk i kilkukrotnie (najlepiej przykładając linijkę) robimy małe cięcie w dekorze w miejscu około 1mm od odrysowanej ołówkiem linii (lub też na jej zewnętrznej krawędzi). Chodzi o to aby zostawić sobie lepiej trochę naddatku do zeszlifowania, niż za daleko uciąć ramkę i mieć szczeliny. Najlepiej wspomóc się taśmą malarską aby wiedzieć dokładnie karwędź.
Jak już zrobiliśmy kilka cięć nożykiem to bierzemy brzeszczot i tniemy boku wzdłuż tej przyciętej linii lub taśmy.
Następnie potrzeby nam pilnik, którym przypiłujemy boki oraz rogi ramki. Za każdym razem polecam przykładać już RADIO do RAMKI a nie na odwrót, aby patrzeć ile jeszcze musimy, przyciąć lub spiłować aby wszystko ładnie się nam spasowało.
Kiedy już mamy wszystko spasowane to jeszcze papierkiem szlifującym 1500 lub 2000 na wode, delikatnie polerujemy ranty aby zniwelować pozostałości po cięciu czy szlifowaniu pilnikiem.
W efekcie finalnym powinniśmy uzyskać coś takiego :
było
jest
Szczęśliwi, że radio pasuje do dekoru idziemy do auta i zaczynamy zabawę z podłączeniem.
Na pierwszy ogień idą out metalowe wsówki po obu stronach RNS-E, które uniemożliwiają wsunięcie radia.
Są one wciśnięte w obudowę, więc wystarczy jak weźmiemy kombinerki i je powoli rozruszając, raz góra, raz dół, wyciągamy.
Kolejnym krokiem który przeszkadza przy montażu jest plastikowa dolna osłona kosza, którą trzeba również zdemontować. Jest wciskana na małe piny, więc wystarczy energicznie pociągnąć do góry. Inaczej pomiędzy RNS-E a klimatronikiem będzie szczelina, lub też nie spasuje nam u góry dekoru.
To wystarczy aby móc już zamontować nasze nowe RNS-E, które powinno wyglądać tak :
już jest fajnie....teraz pozostaje tylko kwestia podłączenia pod zasilanie. Potrzebne będą do tego dwa adaptery :
1. do kostek zasilających
2. do anteny radia
można oczywiści dokupić też inne, np. do TV/DVD lub też kamery cofania.
Przy wyjęciu radia RNS-D zwróćcie uwagę jakie macie kable od anteny, gdyż występuje kilka tych adapterów. Ja mam jak na zdjęciu powyżej.
Teraz tak. Zasilanie radia RNS-E jak również podświetlenie sterowane jest po szynie CAN, pod którą to musimy podpiąć nasze radio. Z adaptera wychodzą dwa kable (pomarańczowy oraz pomarańczowo-czarny) (choć to pewnie będzie zależeć od przejściówki jaki kolor mogą mieć też kolor czarno-różowy + czarno-zielony...)
Te dwa kable trzeba podpiąć odpowiednio pod zieloną wtyczkę licznika w PIN 21(czarno-pomarańczowy) i PIN 22(pomarańczowy). Bez tego nie będzie działać podświetlenie, włączanie i wyłączanie przy zapłonie.
na koniec izolujemy taśmą bawełnianą
Dzięki temu podłączeniu oprócz wspomnianego zasilania po zapłonie oraz podświetlenia będą nam się wyświetlać na FISie komunikaty z radia, CD bądź MP3
Pozostaje jeszcze opcja podłączenia anteny GPS która pasuje od RNS-D, i wbrew temu co piszą nie trzeba kupować tej niby dedykowanej. Jak kupiłem i skojarzyłem po fakcie. Niestety nie będzie widoczna na FISie mała navi, jak to było w RNS-D. Pojawi się puste miejscie, więc wystarczy tylko przełączyć na manetce na standardowe opcje i mieć cały FIS wypełniony informacjami
Podsumowując.... warto wydać te 1000zł (bo za tyle już można takie RNS-E kupić) i cieszyć się możemy się cieszyć aktualnymi mapami EU oraz PL obecnie 2017 (również w 3D), kolorowym 7" wyświetlaczem, który odmładza bardzo wnętrze naszej "staruszki" . Przyszłościowo można też jak wspomniałem podłączyć TV/DVD do tego trzeba niestety adapter, który nam takie podłączenie umożliwi oraz zdejmie blokadę VIM (video in motion) aby móc oglądać podczas jazdy. Koszt między 240-350zł
Dodatkowo można podłączyć kamere cofania do czego potrzeba znów kolejny adapter za podobną kwotę ...
Radio ma ogólnie mnóstwo funkcji, kodowań, których dopiero się uczę, czytam na bieżąco na innych forach...
Aha tak już na koniec, to oczywiście kolor nie jest taki jak A8 więc polecam nasączyć gąbkę czarną pasta do butów lub czernidłem do opon i delikatnie przetrzeć radio. Kolorystycznie wtedy będzie się już prawie zgrywać...
Mam nadzieje, że opis pomoże potomnym w realizowaniu marzeń ...
pozdrawiam
CINEK
a więc tak...jeśli chodzi o RNS-E do A8 to dedykowane występowały podobno tylko na Azje Dlatego do naszych EU można dopasować tylko od Audi A4/S4 B6/B7 lub od Audi A6/S6/RS6/Allroad C5 (2003 + ... ) ...
Są jednak różnice w owych modelach RNS-E, które maja mniejszy lub większy wpływ na późniejszy montaż do D2. A oto różnice :
RNS-E od A4 :
RNS-E od A6 :
RNS-E od A3 jest jeszcze, ale wizualnie nie pasuje ze względu na zbyt zaokrąglone rogi (no chyba że komuś zbyt duże szczeliny nie będą przeszkadzać)
Ja do siebie wybrałem model RNS-E od A6 ze względu, iż na wysokość pasuje idealnie, ma tylko za szeroką ramkę, którą po odpowiednim przycięciu ładnie wypełnia dekor bez zbędnych szczelin.
RNS-E od A4 trzeba ciąć od dołu, natomiast boki pasują "prawie" i też jest widoczna szczelina z jednej strony
Jeszcze zanim zaczniemy to różnice pomiędzy RNS-D z A8 a RNS-E z A4
oraz pomiędzy RNS-D z A8 a RNS-E z A6
jak widać na wysokość radia z A4 i RNS-D jest wyższa natomiast od A6 są takie same i trzeba będzie pociąć nieco boki RNS-E... no to do dzieła...
potrzebne będą :
1. dekor radia
2. ołówek
3. cienki, ostry nożyk
4. metalowa linijka lub coś podobnego
5. brzeszczot lub inna piłka
6. pilnik
7. taśma malarska lub izolacyjna
8. papier 1500-2000 na wode
Bierzemy dekor, ołówek oraz RNS-E. Przykładamy dekor na radio i odrysowujemy odpowiednią szerokość.
oklejamy później szczeliny ekranu, aby żaden syf, opiłki nie dostały się do środka .
teraz pokrótce... ponieważ nie mam niestety zdjęć, ale bierzemy mały nożyk i kilkukrotnie (najlepiej przykładając linijkę) robimy małe cięcie w dekorze w miejscu około 1mm od odrysowanej ołówkiem linii (lub też na jej zewnętrznej krawędzi). Chodzi o to aby zostawić sobie lepiej trochę naddatku do zeszlifowania, niż za daleko uciąć ramkę i mieć szczeliny. Najlepiej wspomóc się taśmą malarską aby wiedzieć dokładnie karwędź.
Jak już zrobiliśmy kilka cięć nożykiem to bierzemy brzeszczot i tniemy boku wzdłuż tej przyciętej linii lub taśmy.
Następnie potrzeby nam pilnik, którym przypiłujemy boki oraz rogi ramki. Za każdym razem polecam przykładać już RADIO do RAMKI a nie na odwrót, aby patrzeć ile jeszcze musimy, przyciąć lub spiłować aby wszystko ładnie się nam spasowało.
Kiedy już mamy wszystko spasowane to jeszcze papierkiem szlifującym 1500 lub 2000 na wode, delikatnie polerujemy ranty aby zniwelować pozostałości po cięciu czy szlifowaniu pilnikiem.
W efekcie finalnym powinniśmy uzyskać coś takiego :
było
jest
Szczęśliwi, że radio pasuje do dekoru idziemy do auta i zaczynamy zabawę z podłączeniem.
Na pierwszy ogień idą out metalowe wsówki po obu stronach RNS-E, które uniemożliwiają wsunięcie radia.
Są one wciśnięte w obudowę, więc wystarczy jak weźmiemy kombinerki i je powoli rozruszając, raz góra, raz dół, wyciągamy.
Kolejnym krokiem który przeszkadza przy montażu jest plastikowa dolna osłona kosza, którą trzeba również zdemontować. Jest wciskana na małe piny, więc wystarczy energicznie pociągnąć do góry. Inaczej pomiędzy RNS-E a klimatronikiem będzie szczelina, lub też nie spasuje nam u góry dekoru.
To wystarczy aby móc już zamontować nasze nowe RNS-E, które powinno wyglądać tak :
już jest fajnie....teraz pozostaje tylko kwestia podłączenia pod zasilanie. Potrzebne będą do tego dwa adaptery :
1. do kostek zasilających
2. do anteny radia
można oczywiści dokupić też inne, np. do TV/DVD lub też kamery cofania.
Przy wyjęciu radia RNS-D zwróćcie uwagę jakie macie kable od anteny, gdyż występuje kilka tych adapterów. Ja mam jak na zdjęciu powyżej.
Teraz tak. Zasilanie radia RNS-E jak również podświetlenie sterowane jest po szynie CAN, pod którą to musimy podpiąć nasze radio. Z adaptera wychodzą dwa kable (pomarańczowy oraz pomarańczowo-czarny) (choć to pewnie będzie zależeć od przejściówki jaki kolor mogą mieć też kolor czarno-różowy + czarno-zielony...)
Te dwa kable trzeba podpiąć odpowiednio pod zieloną wtyczkę licznika w PIN 21(czarno-pomarańczowy) i PIN 22(pomarańczowy). Bez tego nie będzie działać podświetlenie, włączanie i wyłączanie przy zapłonie.
na koniec izolujemy taśmą bawełnianą
Dzięki temu podłączeniu oprócz wspomnianego zasilania po zapłonie oraz podświetlenia będą nam się wyświetlać na FISie komunikaty z radia, CD bądź MP3
Pozostaje jeszcze opcja podłączenia anteny GPS która pasuje od RNS-D, i wbrew temu co piszą nie trzeba kupować tej niby dedykowanej. Jak kupiłem i skojarzyłem po fakcie. Niestety nie będzie widoczna na FISie mała navi, jak to było w RNS-D. Pojawi się puste miejscie, więc wystarczy tylko przełączyć na manetce na standardowe opcje i mieć cały FIS wypełniony informacjami
Podsumowując.... warto wydać te 1000zł (bo za tyle już można takie RNS-E kupić) i cieszyć się możemy się cieszyć aktualnymi mapami EU oraz PL obecnie 2017 (również w 3D), kolorowym 7" wyświetlaczem, który odmładza bardzo wnętrze naszej "staruszki" . Przyszłościowo można też jak wspomniałem podłączyć TV/DVD do tego trzeba niestety adapter, który nam takie podłączenie umożliwi oraz zdejmie blokadę VIM (video in motion) aby móc oglądać podczas jazdy. Koszt między 240-350zł
Dodatkowo można podłączyć kamere cofania do czego potrzeba znów kolejny adapter za podobną kwotę ...
Radio ma ogólnie mnóstwo funkcji, kodowań, których dopiero się uczę, czytam na bieżąco na innych forach...
Aha tak już na koniec, to oczywiście kolor nie jest taki jak A8 więc polecam nasączyć gąbkę czarną pasta do butów lub czernidłem do opon i delikatnie przetrzeć radio. Kolorystycznie wtedy będzie się już prawie zgrywać...
Mam nadzieje, że opis pomoże potomnym w realizowaniu marzeń ...
pozdrawiam
CINEK
to nie jest zwykły napęd...to
-
- Super Klubowicz
- Posty: 2449
- Rejestracja: 10 kwie 2013, 21:57
- Lokalizacja: Elbląg
Dobra robota Marcin wezmę pod uwagę Twoje wskazówki - u mnie brak info na FIS - poza tym ja mam kierę multifunkcję
Rozkodowywanie numerów VIN grupy VAG i inne
FB: https://www.facebook.com/michalwruszak
mail: michalwruszak@gmail.com
tel: 508121044
FB: https://www.facebook.com/michalwruszak
mail: michalwruszak@gmail.com
tel: 508121044
tu też trzeba odpowiednio zakodować radio na kierownice multifunkcyjną. ELSA VIN posiadasz na pewno więc tam jest opisane w którym bloku jaką wartość wpisać.michalwruszak pisze:u mnie brak info na FIS - poza tym ja mam kierę multifunkcję
Będę się tym kodowaniem bawił dopiero przy podłączaniu DVBT i kamery cofania.
to nie jest zwykły napęd...to
http://audiocarshop.pl/pl/p/Radio-dedyk ... BT-Kam/322
Coś takiego. Jeśli zaśmiecam temat to wywalcie, bez karcenia
Coś takiego. Jeśli zaśmiecam temat to wywalcie, bez karcenia
Kosmy, tu masz dość fajną cenę za to samo radio ->>> https://www.aliexpress.com/item/S160-An ... 619358b973 , tyle, że musisz czekać ze 2 miechy no i cło...więc wyjdzie z 2000zł...
A tu inny kolega to już montował u siebie - >>> http://www.a8team.pl/d2-fl-all-kombajn- ... 618,15.htm
Ja tam jestem za ori MMI
A tu inny kolega to już montował u siebie - >>> http://www.a8team.pl/d2-fl-all-kombajn- ... 618,15.htm
Ja tam jestem za ori MMI
to nie jest zwykły napęd...to
Świetna robota z tym RNS-E
Odmładza auto i daje większą funkcjonalność - świetny mod i najlepsze jest to, że dobrze wykonane wygląda jakby tak z fabryki wyjechało
Odmładza auto i daje większą funkcjonalność - świetny mod i najlepsze jest to, że dobrze wykonane wygląda jakby tak z fabryki wyjechało
* FOSS motorsport * (PL-Warszawa)
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
pasują jeszcze inne np od Exeo, ja osobiscie polecam te nowsze z większa rozdzielczością
http://www.a8team.pl/d2-fl-all-rns-e-co ... vt8488.htm
polecam zakup przejsciówki która tłumaczy CANy i ogranicza pracę z kablami
do wpięcia wtyczek a drogie nie jest
http://www.a8team.pl/d2-fl-all-rns-e-co ... vt8488.htm
polecam zakup przejsciówki która tłumaczy CANy i ogranicza pracę z kablami
do wpięcia wtyczek a drogie nie jest
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020
wyPAD 2020
z tego co się dowiedziałem na niemieckich forach to w nowszym RNS-E po 2010 rok z funkcja MEDIA nie da rady rozkodować VIMu. Tym samym nie ma możliwości oglądania TV podczas jazdy (mając np. dodatkowy ekran dla dziecka z tyłu )
"Stare" RNS-E jest ogólnie niby łatwiejsze w kodowaniu niż to nowsze no i zostaje kwestia ceny.... jak na razie cena kosmos za RNS-E LED trzyma się na pułapie 1900 - 2500zł.. Pytanie czy warte tej ceny tylko za ledowy wyświetlacz i karty do 32GB no chyba, że posiada jakieś inne dodatkowe funkcje niż to co jest w RNS-E starszego typu....
"Stare" RNS-E jest ogólnie niby łatwiejsze w kodowaniu niż to nowsze no i zostaje kwestia ceny.... jak na razie cena kosmos za RNS-E LED trzyma się na pułapie 1900 - 2500zł.. Pytanie czy warte tej ceny tylko za ledowy wyświetlacz i karty do 32GB no chyba, że posiada jakieś inne dodatkowe funkcje niż to co jest w RNS-E starszego typu....
to nie jest zwykły napęd...to
te ceny to jakis kosmos... trzymają jak dobra waluta
w 2012 za Exeo zablokowane dałem 1500 (odblokowanie 600)
a za A3 1870 ale to była nówka - folia na ekranie zero kurzu i odcisków
wtedy RNS-E starsze z A6 było w podobnych a nawet wiekszych pieniądzach
z racji bycia białym krukiem, teraz sie zmieniło?
VIM nigdy mnie nie interesował więc nie kopałem, nigdy też
nie miałem potrzeby kodowania, podpiałem i działa, coś oprócz
ekranu startowego można tam zmienić?
wieść gminna pisała że oprócz tego te nowsze są "szybsze"
w sensie obsługi, może też czytać więcej formatów cyfrowych muzycznych
punkty POI z karty itp.
w 2012 za Exeo zablokowane dałem 1500 (odblokowanie 600)
a za A3 1870 ale to była nówka - folia na ekranie zero kurzu i odcisków
wtedy RNS-E starsze z A6 było w podobnych a nawet wiekszych pieniądzach
z racji bycia białym krukiem, teraz sie zmieniło?
VIM nigdy mnie nie interesował więc nie kopałem, nigdy też
nie miałem potrzeby kodowania, podpiałem i działa, coś oprócz
ekranu startowego można tam zmienić?
wieść gminna pisała że oprócz tego te nowsze są "szybsze"
w sensie obsługi, może też czytać więcej formatów cyfrowych muzycznych
punkty POI z karty itp.
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020
wyPAD 2020
no to fakt... jeszcze rok temu negocjowanie ceny starszego RNS-E na 1200zł kończyło się podbijaniem ceny przez sprzedającego ....maciu pisze:te ceny to jakis kosmos... trzymają jak dobra waluta
ogólnie już można za 1000zł dostać. W większości przypadków bez kodu, ale to obecnie najmniejszy problem, na który mam lekarstwomaciu pisze:wtedy RNS-E starsze z A6 było w podobnych a nawet wiekszych pieniądzach
z racji bycia białym krukiem, teraz sie zmieniło?
No u mnie musze przekodować na TV/DVD, natomiast możesz polecić jakiego adaptera użyłeś, czy po prostu pierwszy-lepszy z alledrogo?maciu pisze:VIM nigdy mnie nie interesował więc nie kopałem, nigdy też
nie miałem potrzeby kodowania, podpiąłem i działa,
to nie jest zwykły napęd...to