Odnośnie A6, to w twoim np. zawieszenie w zasadzie taka sama konstrukcja. Tyle że tu dochodzą jeszcze poduchy pneumatyki no ale to tak jakbyś zwykły amorek zamienił na pneumatyczny (no chyba że w ksiażce będzie opis do A6 z pneumatyką, wtedy w zasadzie konstrukcja jest identyczna). I takich analogii będzie wiele w różnych tematach. Odnośnie książki sam naprawiam, dobrym uzupełnieniem będą materiały stricte pod A8. Wejdź sobie na tą stronę i poszukaj dokumentów serwisowych do twojego auta (gość ma tam w zasadzie od początku VW do obecnych czasów więc musisz przegrzebać, ogólnie bardzo przydatne materiały):
http://www.volkspage.net/technik/ssp/index_eng.php/
Kolejne miejsce którym warto się posiłkować to RossTech (znajdziesz tam większość procedur kodowań z wytłumaczeniem jak "składać" kodowanie :
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... A8/S8_(4E)
Do tego forum RossTecha - bardzo dużo wiedzy tam znajdziesz
https://forums.ross-tech.com No i jeszcze inne fora. Dużo znajdziesz też na angielskim forum A8 :
https://forum.a8parts.co.uk/forumdisplay.php?f=10 Tam też znajdziesz temat w którym różne materiały są dostępne do pobrania (musisz poszukać, w którymś temacie były linki do pobrania dokumentacji, choć większość będzie się pokrywała z dokumentami z Volkspage.net
Wracając do skrzyni, jeśli masz możliwość dowiedzieć się, jak była użytkowana od początku to to bardzo pomogłoby ci podjąć decyzję. Widzisz, ja moje auto kupiłem przy przebiegu 100k, tyle że pierwszy właściciel średnio dbał o nie i po wymianie leju przy takim przebiegu już pojawiły się pewne niedomagania (podszarpywanie podczas przepinania biegów, rzadko ale jednak, czasem lockup nie dopinał). Póżniej wymieniłem przy około 160k (wymiany robiłem statyczne ale z przelewaniem -> wlewasz nowy olej, odpalasz auto, przepniesz ileś razy biegi, spuszczasz i wlewasz jeszcze raz nowy - taka namiastka dynamicznej wymiany) i się jeszcze bardziej pogorszyło. Wtedy też to była ostatnia wymiana. Obecnie 250tyś i nie mam zamiaru wymieniać oleju, czekam aż skrzynia padnie. W zasadzie ona już ledwie dyszy. Do póki się nie nagrzeje to lockup nie dopina, nim przepnie z 3 na 4 to potrafi czasem minąć 10 sekund po czym znów zbije na 3 i powtórka z rozrywki żeby w końcu za 3-cim razem zapiąć ten 4 bieg. No chyba że mu wdepnę i ciśnienie podskoczy na magistrali to dopnie prędzej ale strasznie szarpnie. Przy zbijaniu w dół czuć czasem uderzenie. Może kosz się już któryś kończy. Olewam to, nowa skrzynia już czeka w garażu. Pytasz ile skrzynia pociągnie bez wymiany. Nie ma na to pytanie odpowiedzi. Audi mówi że olej w skrzyni jest "dożywotni" czyli dopóki skrzynia nie padnie. Natomiast producent czyli ZF mówi w serwisówkach do swych skrzyń o konkretnych interwałach wymiany. Pierwszy jest dłuższy natomiast następne już krótsze. Nie pamiętam teraz ile dokładnie ale pierwszy coś w okolicy chyba 90-100k a następne chyba co 60k. Ale na to nie ma reguły. Wszystko zależy od tego jak auto używasz. I tak, jak jeździsz w samym mieście to masz dużo przepięć biegów więc sporo syfu ze ścierania tarczek się pojawia w oleju. Znowu jak latasz w trasach i to jeszcze z wyższymi prędkościami to układ chłodzenia tej skrzyni nie wyrabia (w zasadzie w mało której fabrycznej skrzyni wyrabia) o olej ma ponad 100 stopni w niej. Jak zajrzysz do dokumentacji ZF-a to optymalna temperatura dla oleju żeby się temperaturowo nie degradował w przyspieszonym tempie to okolice 80 stopni. Jak uzyskać 80 stopni jeśli olej jest chłodzony przez płyn chłodzący silnika? W ciężkich wersjach z mocniejszymi silnikami skrzynie mają bardziej rozbudowany obieg chłodzenia, mają dodatkowe (swoje) chłodnice itd. Np. skrzynia którą ja będę montował jak moja padnie, ma nawet swoją pompę płynu chłodzącego i 2 chłodnice. Tak więc temat rzeka jeśli chodzi o automaty.
Odnośnie normy oleju, musisz sprawdzić pod Twój silnik jaka powinna być. Pierwotnie było 505.00 (silniki na pompie), potem 505.01 dla pompowtrysków, następnie pojawiła się norma 504 która pomimo niższego numeru jest normą wyższą (bardziej rygorystyczną) od 505.01 więc można 505.01 zastąpić normą 504 a dopiero później pojawiła się 507 która jest jeszcze wyższą normą. Sprawdź sobie serwisówkę do twojego silnika, bo byc może wystarczy u ciebie 504 (nie jestem pewien, musisz sprawdzić twoją minimalną normę). Indeks 0W30, 10W40 itp ma tutaj mniejsze znaczenie (najważniejsza jest norma bo ona mówi między innymi o odporności oleju na zerwanie filmu olejowego choć nie tylko o tym). Pierwsza wartość przed W tak ogólnie informuje cię jak płynny jest olej w niskich temperaturach. Im niższa wartość, tym szybciej przy rozruchu będzie docierał do górnych partii głowicy i tym szybciej będzie się budowało ciśnienie w obiegu szczególnie zimą. Indeks po W ogólnie można określić jako odporność na wysokie temperatury i utrzymanie filmu olejowego w nich. Czyli im wyższy indeks, tym bardziej odporny olej na wysokie temperatury (czyli jakby bardziej pod duże obciążenia termiczne oraz wysokie prędkości obrotowe). Ale to tak w mocnym uproszczeniu piszę bo jest tam jeszcze masa innych składowych. Oleje to też temat rzeka. Pomijając uszlachetniacze, bazy olejowe itd to możesz wziąć np. dwa oleje (i tutaj ci podam na przykładzie olejów które sam porównywałem) które pomimo odpowiedniej normy będą diametralnie inne. Mój przykład to dwa syntetyki z górnych półek. Jeden to PMO EST 5W40 (testowałem u siebie) a drugi na którym jeżdżę już od bardzo długiego czasu i który kupuję na bańki kilkudziesięciolitrowe do swojej floty to Millers Trident (nie powiem ci teraz z pamięci który dokładnie ale chyba 10W50, na pewno pierwszy indeks ma wyższy niż ten PMO). Oba spełniają klasy dla mojego silnika, oba niby "zajebiste" ale jest jedno ale, mianowicie PMO ma wyższą lepkość pomimo tego że jest 5W40 przez co na zimno silnik nieco ciężej pracuje ( i nawet na słuch to wyłapuję). Na zimnym inaczej wkręca się na obroty. Teoretycznie zużycie oleju nieco niższe w moim silniku na nim jest (V8 rzadko kiedy nie biorą oleju) natomiast różnica na poziomie 500ml na 15tyś km jest śmieszna. Zostałem przy Millersie. Tutaj zaznaczę, że u mnie silnik większość czasu swojej pracy pracuje na zakresie obrotowym 2600-3000 obrotów bo większość czasu to autostrada, 6 bieg i 160 na tempomacie (sporo jeżdżę po zachodniej europie).
Tak więc jak widzisz, temat olejów to też można doktorat pisać. Jeśli cię to interesuje to polecam forum Totala (o ile jeszcze istnieje). Tam sporo można było się dowiedzieć. Było też wiele wypowiedzi specjalistów z samego Totala.
Filtr w układzie kierowniczym. Nie wiem co dokładnie masz na myśli. Przypuszczam że u ciebie układ będzie wyglądał jak w każdej innej D3 czyli zbiorniczek + pompa + węże + przekładnia. Jedyny filtr jaki jest to taki mały zgrubny jakby gruby syf wleciał np. przy nalewaniu. Znajduje się on w środku w zbiorniczku od strony króćca ssawnego. Nie wyjmiesz go. Możesz co najwyżej wyjąć zbiorniczek i go porządnie wymyć i wypłukać. Natomiast powiem ci tak. Wymieniałem u siebie przekładnię kierowniczą (mniejsza o powody) więc rozpiinałem cały obieg. Przed operacją "utopiłem" w zbiorniczku na kawałku cienkiego sznurka magnes neodymowy i tak jeździłem chyba z miesiąc. Nic nie wyłapał (auto miało 230tyś nakulane) . Przy wymianie przekładni spuściłem cały płyn hydrauliczny, wyjąłem zbiorniczek i go wymyłem zlewając wszystko do miski. Syfu nie było po za tym, że płyn był ciemniejszy. Tak więc jeśli masz dobrej jakości płyn hydrauliczny i go co te 100 tyś km wymienisz, to nie ma za bardzo co szukać w układzie wspomagania.
Klapa bagażnika temat rzeka. Nim zaczniesz cokolwiek wymieniać i naprawiać, kup dobry odrdzewiacz (ja stosuję szwedzkiego Johanssona z molibdenem, kosztuje trochę ale jest bardzo wydajny i świetnie penetruje) i najpierw rozruszaj wszystkie przeguby na klapie. Ja przez dwa tygodnie po 2 razy dziennie w każdy punkt psikałem i po kilka razy dziennie ruszałem klapą. Przez cały ten czas z wszystkich miejsc wypływała rdza. Efekt finalny był taki, że klapa zaczęła bardzo lekko chodzić ale się okazało że większość punktów obrotu jest najzwyczajniej w świecie wytarta i ma luzy. I z takim stanem zawiasów zapomnij że klapa będzie ci działała. Ja mam włożony napęd aluminiowy (ulepszona konstrukcja, jest mocniejszy) i przez luzy nie jest w stanie normalnie klapy otwierać. Muszę w końcu rozebrać te zawiasy, zaspawać otwory, powiercić nowe, porobić tulejki ślizgowe i zakuć na nowo. Nie mam kiedy tego zrobić. Generalnie klapa tylna jest spieprzona fabrycznie na etapie konceptu. Więc jeśli nie chcesz tracić masy $$$ i dalej się wnerwiać to albo pomagaj jej ręcznie podczas otwierania bo zamykać się będzie, albo po prostu odepnij silnik i otwieraj ręcznie. Doprowadzenie tego do stanu poprawnego to sporo roboty. Zależy od ciebie czy ci się chce. Papier ścierny, nacieranie kalafonią czy innymi topnikami odpuść. Krótkotrwałe rozwiązanie. Najlepszym byłoby zrobienie drugiego napędu na drugą stronę + regeneracja zawiasów zeby przy otwieraniu nie kantowało klapy jak ma to miejsce przy jednym silniku. Inaczej to nigdy dobrze działać nie będzie.
VCDS Lite powinien ci to ogarnąć. Podłącz popróbuj. Nie wiem jaki dokładnie masz interfejs ale może wymagać zmiany parametrów transmisji danych itd jeśli chodzi o prędkość portu. Na necie powinieneś znaleźć nastawy transmisji. Na pewno gdzieś taki temat będzie.
Odnośnie opon. Jeśli masz quattro to powinieneś mieć wszędzie ten sam rozmiar, żeby podczas jazdy na wprost centralny dyferencjał nie musiał pracować i wyrównywać prędkości obrotowej między przednią a tylną osią. Jak dasz różne rozmiary opon (mówimy o realnej średnicy koła) to torsen w skrzyni będzie musiał pracować przez co szybciej się zużywa. Dlatego najlepiej jest jak przekładasz koła na zimę i znów na lato co roku zamieniać i wyższy bieżnik dawać na oś na której bardziej się opony ścierają żeby wyrównywać zużywanie opon. Która oś się bardziej ściera to musisz sobie sam zaobserwować bo nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Jeśli jeździsz mocno załadowany to tył potrafi szybciej się zużywać. Jak jeździsz ostro w zakrętach to przeważnie przód szybciej pójdzie. Dochodzi jeszcze temat ciśnień w oponach, szerokości opon bo to tez ma wpływ itd itd.