[D2 01 3.3TDI ] Olej silnikowy...
-
- Forum Audi A8
- Posty: 8
- Rejestracja: 09 paź 2011, 00:36
- Lokalizacja: Warszawa
[D2 01 3.3TDI ] Olej silnikowy...
hej,
robiac grubsze rzeczy przy silniku potrzebuje wymienic olej.
jak sie okazalo poprzedni wlasciciel lal do silnika 10W40, co jak okreslil mechanik ktory mi robi samochod jest skur$%^&^%$#@. rzeczywiscie jest tak zle...?
i kolejne pytanie - ponoc bez gruntownego jakiegos plukania/rozbierania silnika na czesci nie powinno sie wlewac teraz 5W40... rzeczywiscie tak jest?
pzdr, Sylwester.
[ Dodano: 2011-11-15, 15:16 ]
UZUPELNIENIE:
poszperalem troche sam - tutaj na forum, na ogolnym audi (audiklub) i na innych - nadal nic nie wiem... opinie sa oczywiscie podzielone:
1. "nigdy nie zmienia sie oleju na rzadszy" - bo sie wyplukuje jakis syf z silnika, silnik traci kompresje itp. moj mechanik mowi ze ten 10w40 w przypadku wymiany nie zostanie "wyparty" przez nowy, lzejszy olej i ze beda problemy. i ze na wyrazne zyczenie KLienta ostatnio tak zrobili komus i ze poszly (chyba) panewki i silnik do remontu i syf w ogole
2. nie ma problemu, to tylko zmiana polsyntetyk - syntetyk, nic sie nie powinno dziac, a silnik bedzie lepiej palil na zimnie i bardziej gladko chodzil. zadzwonilem do producenta exxon mobil, tez mowia ze wg nich nie ma zadnego problemu w zmianie 10w40 -> 5w40
3. nie ma problemu, ale najpierw trzeba przeplukac silnik jakims specytfikiem "czyszczacym" (ze sie to zalewa zamiast oleju, 10min chodzi, potem sie wylewa, wlewa nowy olej) ma byc git.
chyba poprosze Was o glosowanie na poszczegolne punkty.... a tak serio, please, jesli ktos sie w tym dobrze orientuje o pomoc.
pzdr, Sylwester.
[ Dodano: 2011-11-15, 15:19 ]
no to jeszcze jedno uzupelnienie, bo znowu zapomnialem....
na tym 10w40 poprzedni wlasciciel jezdzil tylko miesiac, bo mechanik mu doradzil zmiane na gestszy, bo to "stary samochod". wczesniej byl lany taki jak rekomenduje producent, czyli 5w30.
robiac grubsze rzeczy przy silniku potrzebuje wymienic olej.
jak sie okazalo poprzedni wlasciciel lal do silnika 10W40, co jak okreslil mechanik ktory mi robi samochod jest skur$%^&^%$#@. rzeczywiscie jest tak zle...?
i kolejne pytanie - ponoc bez gruntownego jakiegos plukania/rozbierania silnika na czesci nie powinno sie wlewac teraz 5W40... rzeczywiscie tak jest?
pzdr, Sylwester.
[ Dodano: 2011-11-15, 15:16 ]
UZUPELNIENIE:
poszperalem troche sam - tutaj na forum, na ogolnym audi (audiklub) i na innych - nadal nic nie wiem... opinie sa oczywiscie podzielone:
1. "nigdy nie zmienia sie oleju na rzadszy" - bo sie wyplukuje jakis syf z silnika, silnik traci kompresje itp. moj mechanik mowi ze ten 10w40 w przypadku wymiany nie zostanie "wyparty" przez nowy, lzejszy olej i ze beda problemy. i ze na wyrazne zyczenie KLienta ostatnio tak zrobili komus i ze poszly (chyba) panewki i silnik do remontu i syf w ogole
2. nie ma problemu, to tylko zmiana polsyntetyk - syntetyk, nic sie nie powinno dziac, a silnik bedzie lepiej palil na zimnie i bardziej gladko chodzil. zadzwonilem do producenta exxon mobil, tez mowia ze wg nich nie ma zadnego problemu w zmianie 10w40 -> 5w40
3. nie ma problemu, ale najpierw trzeba przeplukac silnik jakims specytfikiem "czyszczacym" (ze sie to zalewa zamiast oleju, 10min chodzi, potem sie wylewa, wlewa nowy olej) ma byc git.
chyba poprosze Was o glosowanie na poszczegolne punkty.... a tak serio, please, jesli ktos sie w tym dobrze orientuje o pomoc.
pzdr, Sylwester.
[ Dodano: 2011-11-15, 15:19 ]
no to jeszcze jedno uzupelnienie, bo znowu zapomnialem....
na tym 10w40 poprzedni wlasciciel jezdzil tylko miesiac, bo mechanik mu doradzil zmiane na gestszy, bo to "stary samochod". wczesniej byl lany taki jak rekomenduje producent, czyli 5w30.
Ostatnio zmieniony 26 gru 2011, 00:29 przez sylweste.r, łącznie zmieniany 1 raz.
A jak dla mnie kolego sylweste.r w Twojej opowieści brakuje podstawowych informacji nt. oleju... bo parametry 5W30, 10W40 mówią właściwie tylko o temeraturach w jakich ten olej dobrze pracuje...
brakuje tu natomiast informacji podstawowych czyli co miałeś nalane (minerał/półsyntetyk/syntetyk), co chcesz nalać lub też co nalać zaleca Twój mechanik (ponownie minerał/półsyntetyk/syntetyk) oraz jakie normy jakościowe te konkretne oleje spełniają (szczególnie chodzi tu o normy VW)
Dopiero potem wg. mnie można dyskutować co będzie lepsze a co gorsze ;-)
→ Informację o tym jakie dokładnie normy powinien spełniać olej do Twojego silnika znajdziesz na pewno w instrukcji obsługi auta.
→ Lanie oleju o jakości wyższej niż zalecana przez producenta w wielu przypadkach jest po prostu bezcelowa... nie ma to większego wpływu na silnik więc płacisz więcej tylko przez własne "widzimisię".
brakuje tu natomiast informacji podstawowych czyli co miałeś nalane (minerał/półsyntetyk/syntetyk), co chcesz nalać lub też co nalać zaleca Twój mechanik (ponownie minerał/półsyntetyk/syntetyk) oraz jakie normy jakościowe te konkretne oleje spełniają (szczególnie chodzi tu o normy VW)
Dopiero potem wg. mnie można dyskutować co będzie lepsze a co gorsze ;-)
→ Informację o tym jakie dokładnie normy powinien spełniać olej do Twojego silnika znajdziesz na pewno w instrukcji obsługi auta.
→ Lanie oleju o jakości wyższej niż zalecana przez producenta w wielu przypadkach jest po prostu bezcelowa... nie ma to większego wpływu na silnik więc płacisz więcej tylko przez własne "widzimisię".
Ostatnio zmieniony 16 lis 2011, 21:13 przez FOSS, łącznie zmieniany 1 raz.
* FOSS motorsport * (PL-Warszawa)
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
Moim zdaniem lepiej jeździć na "gorszym" oleju ale wymieniać go regularnie i nie "przeciągać" wymian niż na super, hiper oleju kilkadziesiąt tys km bez wymiany. Ja jeżdżę na Mobil-u 10W40, ale zawsze wymiana równo co rok (8-10 tys przelotu) - tak w każdym aucie co miałem (chociaż oleje różne stosowałem i różnicy większej nie widziałem)
Zgodzę się z teorią FOSS-a
Owszem w Twoim przypadku opcja 3 jak najbardziej się nada. Najpierw płukanie silnika potem zmiana oleju.
I zapamiętaj nie leje się olejów półsyntetycznych i mineralnych do TDI . Ponadto nie wierzymy w Long Life . Te dwie rzeczy,można powiedzieć, głównie przyczyniły się do awarii silników 2.5 TDI (chodzi o wycierające się wałki). Jak silnik zaczyna brać olej to znaczy, że przyda mu się remont, a nie zmiana oleju na gorszy. Twój silnik wymaga od oleju norm, których trzeba przestrzegać, chyba że lubisz odwiedzać warsztaty. Pamiętaj, że masz 2 turbosprężarki, o które również powinieneś zadbać.
Ostatnio polecany olej Liqui Moly 5W40 High Tech
Pozdrawiam
Owszem w Twoim przypadku opcja 3 jak najbardziej się nada. Najpierw płukanie silnika potem zmiana oleju.
I zapamiętaj nie leje się olejów półsyntetycznych i mineralnych do TDI . Ponadto nie wierzymy w Long Life . Te dwie rzeczy,można powiedzieć, głównie przyczyniły się do awarii silników 2.5 TDI (chodzi o wycierające się wałki). Jak silnik zaczyna brać olej to znaczy, że przyda mu się remont, a nie zmiana oleju na gorszy. Twój silnik wymaga od oleju norm, których trzeba przestrzegać, chyba że lubisz odwiedzać warsztaty. Pamiętaj, że masz 2 turbosprężarki, o które również powinieneś zadbać.
Ostatnio polecany olej Liqui Moly 5W40 High Tech
Pozdrawiam
-
- Forum Audi A8
- Posty: 8
- Rejestracja: 09 paź 2011, 00:36
- Lokalizacja: Warszawa
dzieki za porady.
poprzedni wlasciciel nie pamietal dokladnie, tylko ze mobil 10w40, polsyntetyk.
a producent zaleca 5w30, 5w40 tez moglby byc (jak wyczytalem chyba na tym forum), zakladam ze syntetyczny pewnie. no i to wlasnie chcialbym wlac, zeby bylo zgodnie z zaleceniami i rekomendacjami VW jesli chodzi o pozostale wlasciwosci.
byc moze sie myle, jako laik to raczej zgadywanie;) ale to moze wlasnie niewlasciwy olej spowodowal problemy z autem? obie turbiny nieszczelne (w jednej suchy nagar, w drugiej nagar + troche takiej gestej mazi), przeplywka niesprawna, zmniejszona moc...
Lechu - jak rozumiem tego plukania ani wyolbrzymionych obaw mechanika nie powinienem siejakos szczegolnie obawiac?:)
pzdr, Sylwester.
poprzedni wlasciciel nie pamietal dokladnie, tylko ze mobil 10w40, polsyntetyk.
a producent zaleca 5w30, 5w40 tez moglby byc (jak wyczytalem chyba na tym forum), zakladam ze syntetyczny pewnie. no i to wlasnie chcialbym wlac, zeby bylo zgodnie z zaleceniami i rekomendacjami VW jesli chodzi o pozostale wlasciwosci.
byc moze sie myle, jako laik to raczej zgadywanie;) ale to moze wlasnie niewlasciwy olej spowodowal problemy z autem? obie turbiny nieszczelne (w jednej suchy nagar, w drugiej nagar + troche takiej gestej mazi), przeplywka niesprawna, zmniejszona moc...
Lechu - jak rozumiem tego plukania ani wyolbrzymionych obaw mechanika nie powinienem siejakos szczegolnie obawiac?:)
pzdr, Sylwester.
Kolego sylweste.r wybacz ale odnoszę wrażenie że czytasz wszystko co popadnie i przestałeś przyswajać tą wiedzę.
W tejże instrukcji obsługi nie ma natomiast ani słowa na temat tego czy to ma być olej 5W-30 czy 5W-40 czy jakiś inny ponieważ (jak napisałem to już wcześniej) oznaczenie to to klasyfikacja oleju wg. temperatury otoczenia (przy jakich temeraturach otoczenia olej zachowuje swoje właściwości) a przecież specyfika rynku polskiego jest w tej materii zdecydowanie inna niż np. rynku hiszpańskiego czy włoskiego (piszę tu o klimacie i temperaturach panujących w różnych okresach pór roku).
Oleje jak powyżej mogą być polecane przez polskie ASO bo odpowiadają naszemu klimatowi ale w innych regionach Europy polecane oleje mogą być inne i dlatego prodeucent nic na ten temat nie pisze.
Tutaj masz troche wiedzy nt. norm oleju i tabelkę z owymi 5W-30 i 5W-40: http://olejeismary.blog.onet.pl/Oznacze ... 22038597,n
Patrząc na tą tabelę wyraźnie widać, że w naszym polskim klimacie najbardziej właściwym będzie olej 5W-40 ale jeżeli takiego akurat nie mamy to można pokusić się o stosowanie olejów "zimowych" i "letnich" - w zimie zdarzają się spadki temeratur poniżej -25°C (tu właściwy olej to np. 5W-30) natomiast w lato temperatury nierzadko przekraczają 30°C (tu odpowiedni olej to 10W-40 lub 10W-50)
Niezależnie od tego czy to będzie 5W-30 czy 10W-50 olej ma przede wszystkim spełniać określone przez producenta normy jakościowe które wymieniłem na początku.
Ponieważ koncern VW jest znaczącym producentem aut więc na większości olejów w opisie znajdziesz informację o konkretnych normach VW jakie dany olej spełnia.
Osobiście oleje Castrola czy Mobila przestałem już używać ale każdy ma swoje preferencje więc wybór producenta pozostawiam Tobie ;-)
co do nieszczelnych turbin to może ja się za mało znam ale na moje oko olej sam w sobie chyba raczej nie ma na to wpływu...
sprawność przepływomierza natomiast na pewno nie ma nic wspólnego z olejem silnikowym - przepływomierz to czujnik masy powietrza i jest on umieszczony w dolocie powietrza (u Ciebie są dwie przepływki) i nie ma tu żadnego oleju.
Moim zdaniem wystarczy spuścić olej i nalać nowego - mieszanka resztek starego oleju (półsyntetycznego) z nowym (syntetycznym) pozwoli przejść łagodniej na nowy olej... następna wymiana oleju za 10kkm i zalanie go ponownie tym nowym syntetycznym olejem przypieczętuje przejście na nowy olej... bezstresowo i bez zbędnych komplikacji ;-)
Ten fragment Twojej wypowiedzi to niestety bzdura... producent do silników wysokoprężnych w A8 D2 (czyli Twoje 3.3TDI oczywiście też) zaleca oleje w jakości określonej normą koncernu Volkswagen VW.505.00 lub VW.505.01 i taką informację można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu (podejrzewam że tej instrukcji nie posiadasz bo już wcześniej Cię do niej odesłałem).sylweste.r pisze:a producent zaleca 5w30, 5w40...
W tejże instrukcji obsługi nie ma natomiast ani słowa na temat tego czy to ma być olej 5W-30 czy 5W-40 czy jakiś inny ponieważ (jak napisałem to już wcześniej) oznaczenie to to klasyfikacja oleju wg. temperatury otoczenia (przy jakich temeraturach otoczenia olej zachowuje swoje właściwości) a przecież specyfika rynku polskiego jest w tej materii zdecydowanie inna niż np. rynku hiszpańskiego czy włoskiego (piszę tu o klimacie i temperaturach panujących w różnych okresach pór roku).
Oleje jak powyżej mogą być polecane przez polskie ASO bo odpowiadają naszemu klimatowi ale w innych regionach Europy polecane oleje mogą być inne i dlatego prodeucent nic na ten temat nie pisze.
Tutaj masz troche wiedzy nt. norm oleju i tabelkę z owymi 5W-30 i 5W-40: http://olejeismary.blog.onet.pl/Oznacze ... 22038597,n
Patrząc na tą tabelę wyraźnie widać, że w naszym polskim klimacie najbardziej właściwym będzie olej 5W-40 ale jeżeli takiego akurat nie mamy to można pokusić się o stosowanie olejów "zimowych" i "letnich" - w zimie zdarzają się spadki temeratur poniżej -25°C (tu właściwy olej to np. 5W-30) natomiast w lato temperatury nierzadko przekraczają 30°C (tu odpowiedni olej to 10W-40 lub 10W-50)
Niezależnie od tego czy to będzie 5W-30 czy 10W-50 olej ma przede wszystkim spełniać określone przez producenta normy jakościowe które wymieniłem na początku.
Ponieważ koncern VW jest znaczącym producentem aut więc na większości olejów w opisie znajdziesz informację o konkretnych normach VW jakie dany olej spełnia.
Ja bym zaryzykował i wrócił do pełnego syntetyka... tyle, że zima już za pasem więc nalałbym własnie 5W-30 lub 5W-40 (a nie 10W-40 jak poprzedni właściciel) ... noi oczywiście spełniający normę jakości VW.505.00 lub VW.505.01sylweste.r pisze:poprzedni wlasciciel nie pamietal dokladnie, tylko ze mobil 10w40, polsyntetyk a producent zaleca 5w30, 5w40 tez moglby byc (jak wyczytalem chyba na tym forum), zakladam ze syntetyczny pewnie. no i to wlasnie chcialbym wlac, zeby bylo zgodnie z zaleceniami i rekomendacjami VW jesli chodzi o pozostale wlasciwosci.
Osobiście oleje Castrola czy Mobila przestałem już używać ale każdy ma swoje preferencje więc wybór producenta pozostawiam Tobie ;-)
Niewłasciwy olej to niewłasciwe smarowanie a więc ewentualne nadmierne zużycie elementów silnika...sylweste.r pisze:byc moze sie myle, jako laik to raczej zgadywanie;) ale to moze wlasnie niewlasciwy olej spowodowal problemy z autem? obie turbiny nieszczelne (w jednej suchy nagar, w drugiej nagar + troche takiej gestej mazi), przeplywka niesprawna, zmniejszona moc...
co do nieszczelnych turbin to może ja się za mało znam ale na moje oko olej sam w sobie chyba raczej nie ma na to wpływu...
sprawność przepływomierza natomiast na pewno nie ma nic wspólnego z olejem silnikowym - przepływomierz to czujnik masy powietrza i jest on umieszczony w dolocie powietrza (u Ciebie są dwie przepływki) i nie ma tu żadnego oleju.
Ja nie wiem czy jakiekolwiek płukanie silnika jest wogóle potrzebne :roll:sylweste.r pisze:Lechu - jak rozumiem tego plukania ani wyolbrzymionych obaw mechanika nie powinienem siejakos szczegolnie obawiac?:)
Moim zdaniem wystarczy spuścić olej i nalać nowego - mieszanka resztek starego oleju (półsyntetycznego) z nowym (syntetycznym) pozwoli przejść łagodniej na nowy olej... następna wymiana oleju za 10kkm i zalanie go ponownie tym nowym syntetycznym olejem przypieczętuje przejście na nowy olej... bezstresowo i bez zbędnych komplikacji ;-)
* FOSS motorsport * (PL-Warszawa)
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
inspekcje przed zakupem
serwis, części zamienne nowe i używane
serwis mobilny, serwis door2door
modyfikacje, przeróbki, tuning
-
I tu się w pełni zgadzam i żadnych płukanek bym na twoim miejscu sylweste.r, nie robił,popłuczesz--->wypłuczesz i z silnika zacznie ciec jak z sita.FOSS pisze:...Ja nie wiem czy jakiekolwiek płukanie silnika jest wogóle potrzebne :roll:
Moim zdaniem wystarczy spuścić olej i nalać nowego - mieszanka resztek starego oleju (półsyntetycznego) z nowym (syntetycznym) pozwoli przejść łagodniej na nowy olej... następna wymiana oleju za 10kkm i zalanie go ponownie tym nowym syntetycznym olejem przypieczętuje przejście na nowy olej... bezstresowo i bez zbędnych komplikacji ;-)
Sygnatura została usunięta bo była za fajna i wszyscy zazdrościli
http://sklep.intercars.com.pl/#/dynamic ... ¬itle=1 Tutaj masz katalog Inter Cars gdzie znajdziesz tabele wyboru modelu auta i silnika , wybierz swój pocisk i po prawej stronie w tabeli wyskoczą Ci : Oleje/Smary/Chemia tam znajdziesz oleje dostosowane do Twojego silnika : jak klikniesz na dany olej po prawo wyskoczy Ci opis, poza tym , prawie w każdym oleju masz poniżej opcje zamiennik, gdzie znajdziesz inne oleje do Twojego pojazdu.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
-
- Forum Audi A8
- Posty: 8
- Rejestracja: 09 paź 2011, 00:36
- Lokalizacja: Warszawa
hej,
dzieki wszystkim za pomoc, czuje sie uspokojony;) i wymienie olej na 5w40, OCZYWISCIE upewniajac sie wczesniej czy spelnia normy VW;)
instrukcje FOSS mam, dzieki, natomiast lezy w skrytce samochodu, w warsztacie.... dzisiaj pewnie bede mial do niej dostep. tak czy inaczej dzieki wielkie za rady. i rocznik poprawilem
z ekatalogu intercarsu korzystam;) stamtad zreszta wzialem informacje o tym jakie oleje sie stosuje do tego auta. chociaz tak teraz sprawdzilem jeszcze raz i przy castrol edge 5w30 pisza, ze to olej do silnikow z DPF'em...? nie znam sie, ok, ale DPF'a to to auto z tego co wiem nie ma ?
a co do marki oleju - oczywiscie nie wiem co wybrac, poczytam sobie, jak rozumiem mobil'a nie polecacie;) wczesniej mialem przerozne, stosowalem to co poprzedni wlasciciel - stara A6 2.5TDI byl chyba mobil, potem w TT 1.8 chyba castrol jakis, a w e39 530D mialem motul. w zadnych z tych aut nie mialem absolutnie zadnych problemow z silnikiem, pomimo ze A6 mialo cos pod 400k przebiegu, a BMW jak rozbilem juz tez ponad 300k.... znajde moze jakies testy i cos wybiore;)
wszystkim jeszcze raz wielkie dzieki za pomoc!:) pzdr, Sylwester.
dzieki wszystkim za pomoc, czuje sie uspokojony;) i wymienie olej na 5w40, OCZYWISCIE upewniajac sie wczesniej czy spelnia normy VW;)
instrukcje FOSS mam, dzieki, natomiast lezy w skrytce samochodu, w warsztacie.... dzisiaj pewnie bede mial do niej dostep. tak czy inaczej dzieki wielkie za rady. i rocznik poprawilem
z ekatalogu intercarsu korzystam;) stamtad zreszta wzialem informacje o tym jakie oleje sie stosuje do tego auta. chociaz tak teraz sprawdzilem jeszcze raz i przy castrol edge 5w30 pisza, ze to olej do silnikow z DPF'em...? nie znam sie, ok, ale DPF'a to to auto z tego co wiem nie ma ?
a co do marki oleju - oczywiscie nie wiem co wybrac, poczytam sobie, jak rozumiem mobil'a nie polecacie;) wczesniej mialem przerozne, stosowalem to co poprzedni wlasciciel - stara A6 2.5TDI byl chyba mobil, potem w TT 1.8 chyba castrol jakis, a w e39 530D mialem motul. w zadnych z tych aut nie mialem absolutnie zadnych problemow z silnikiem, pomimo ze A6 mialo cos pod 400k przebiegu, a BMW jak rozbilem juz tez ponad 300k.... znajde moze jakies testy i cos wybiore;)
wszystkim jeszcze raz wielkie dzieki za pomoc!:) pzdr, Sylwester.
Ja używam Motul 6100 Synergie + 10w40 , tyle że mam inny silnik niż Ty , ale naprawde olej wart polecenia , więcej o oleju tutaj: http://www.motul-oleje.pl/product/index-id-62.html
-
- Super Klubowicz
- Posty: 1400
- Rejestracja: 31 maja 2010, 23:09
- Lokalizacja: Wrocław