[D2 FL ALL ] Pytanie o zegary
Mam 2 sztuki D2. Jedna (3.7Q) z 1997r, druga (4.2Q) z 1994r. Obydwie mają CAN między skrzynią a silnikiem. I tylko tam.
Co do klimy tak jak pisałem wcześniej, jeszcze nie robiłem, ale robił będę. Robiłem zegary i działają. Tak samo będzie zapewne z panelem. Do końca miesiąca napewno rozwiązanie problemu się pojawi
Co do klimy tak jak pisałem wcześniej, jeszcze nie robiłem, ale robił będę. Robiłem zegary i działają. Tak samo będzie zapewne z panelem. Do końca miesiąca napewno rozwiązanie problemu się pojawi
Elektronika samochodowa.
-
- Super Klubowicz
- Posty: 3526
- Rejestracja: 19 lip 2009, 17:06
- Moje auto: A8 D3
- Rocznik: 2006
- Silnik: V8 4.2 TDI
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Imię: maciu
- Lokalizacja: Warszawa
jak zegary działają to i klima powinna.
jak rozpinasz magistralę? trzeba jakoś terminować czy szeregowo dołączałeś zegary
i analogicznie trzeba będzie zrobić z klimą?
co do tego 94' roku to bardzo ciekawe... na schematach ewidentnie do 96 włącznie nie ma
CANa chyba się zawezmę zajrzę do ecu i obejrze swoją wiązkę
jak rozpinasz magistralę? trzeba jakoś terminować czy szeregowo dołączałeś zegary
i analogicznie trzeba będzie zrobić z klimą?
co do tego 94' roku to bardzo ciekawe... na schematach ewidentnie do 96 włącznie nie ma
CANa chyba się zawezmę zajrzę do ecu i obejrze swoją wiązkę
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020
wyPAD 2020
Magistrala CAN to magistrala równoległa. Nic nie musisz rozpinać, podłączasz sobie ile urządzeń chcesz. Traminatory muszą być na końcu magistrali, ale ja dałem przy zegarach 1MΩ.
Ja z ciekawości właśnie obejrzałem, znalazłem i stąd powstał pomysł na zegary, a teraz na klimę.
- to jak "gada" ECU z sterownikiem ASB? Skąd ASB miała by np informacje o obrotach silnika? O tym, że w ogóle pracuje?co do tego 94' roku to bardzo ciekawe... na schematach ewidentnie do 96 włącznie nie ma
CANa chyba się zawezmę zajrzę do ecu i obejrze swoją wiązkę
Ja z ciekawości właśnie obejrzałem, znalazłem i stąd powstał pomysł na zegary, a teraz na klimę.
Elektronika samochodowa.
-
- Super Klubowicz
- Posty: 3526
- Rejestracja: 19 lip 2009, 17:06
- Moje auto: A8 D3
- Rocznik: 2006
- Silnik: V8 4.2 TDI
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Imię: maciu
- Lokalizacja: Warszawa
tak samo jak gadał zanim wprowadzono CAN, sądzę że przekazuje po prostu impulsy z czujnikak44761 pisze:- to jak "gada" ECU z sterownikiem ASB? Skąd ASB miała by np informacje o obrotach silnika? O tym, że w ogóle pracuje?co do tego 94' roku to bardzo ciekawe... na schematach ewidentnie do 96 włącznie nie ma
CANa chyba się zawezmę zajrzę do ecu i obejrze swoją wiązkę
Ja z ciekawości właśnie obejrzałem, znalazłem i stąd powstał pomysł na zegary, a teraz na klimę.
a każdy element odbierający (zegary, ECU, ASB, A/C - to na przykładzie V8) sobie to interpretuje.
sterowanie napięciem nie byłoby tak dokładne.
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020
wyPAD 2020
-
- Super Klubowicz
- Posty: 3526
- Rejestracja: 19 lip 2009, 17:06
- Moje auto: A8 D3
- Rocznik: 2006
- Silnik: V8 4.2 TDI
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Imię: maciu
- Lokalizacja: Warszawa
no to skoro źle sądzę to jak to działało przed 94ym jeżeli nie tak jak właśnie napisałem?k44761 pisze:Źle sądzisz. Jest CAN. Bo niby do czego podłączyłem zegary poliftowe w A8 z 1994r? I działają?
oświeć mnie
V8 w moim poście to model a nie silnik
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020
wyPAD 2020
Już oświecam.
Jaką masz skrzynię w V8? Tiptronic? NIE (Twoja skrzynia jest na sterowniku Bosch GS 1.3) A wszystkie tiptroniki mają już CAN. Teraz rozumiesz? Poza tym co ma wspólnego V8 i A8 pod względem elektryki? NIC. Albo prawie nic.
U Ciebie w V8 masz brany sygnał obrotów z ECU analogowo, analogowo równiez jest przekazywany z ECU do ASB sygnał wymuszenia redukcji momentu obrotowego silnika oraz sygnał czujnika TPS. W Tiptronicu nie ma czegoś takiego, nie ma nawet wejścia z tych czujników. Jest tylko CAN, którym przekazywane są TYLKO poniższe komunikaty:
1. praca silnika tak/nie
2. liczba obrotów
3. temperatura chłodziwa
4. sygnał TPS
5. sygnał żądania redukcji momentu
Ponieważ w tej konkretnej magistrali CAN ECU silnika pełni (w uproszczeniu) funkcję rozgłoszeniową, sterownik ASB w czasie rzeczywistym czyta sobie aktualne komunikaty z ECU (jedynym wyjątkiem jest sygnał redukcji momentu, który przesyłany jest ze skrzyni do ECU). Ponieważ w magistrali CAN wszystkie urządzenia mają jednoczesny dostęp do medium i wszystkie mogę RÓWNOCZESNIE odczytywać komunikaty z magistrali, nie ma żadnych przeciwwskazań, aby podłączyć sobie dowolne urządzenie (zegary czy sterownik klimy). Warunek jest taki, żeby podłączone urządzenie rozumiało komunikaty nadawane przez nadajnik (ID). Każdy producent stosuje sobie inny rodzaj komunikatów, stąd nie podłączysz sobie panelu klimatyzacji czy zegarów od peugeota do audi. Niemniej jednak polifotwe zegary mają bardzo rozbudowany CAN ale rozumieją też niskie ID komunikatów z naszych starych ECU i spokojnie działają. Podobnie ma się rzecz z klimą.
A tu konkretne dane dla silnika 4.2 z roku 1994 (urywki schematów):
Jaką masz skrzynię w V8? Tiptronic? NIE (Twoja skrzynia jest na sterowniku Bosch GS 1.3) A wszystkie tiptroniki mają już CAN. Teraz rozumiesz? Poza tym co ma wspólnego V8 i A8 pod względem elektryki? NIC. Albo prawie nic.
U Ciebie w V8 masz brany sygnał obrotów z ECU analogowo, analogowo równiez jest przekazywany z ECU do ASB sygnał wymuszenia redukcji momentu obrotowego silnika oraz sygnał czujnika TPS. W Tiptronicu nie ma czegoś takiego, nie ma nawet wejścia z tych czujników. Jest tylko CAN, którym przekazywane są TYLKO poniższe komunikaty:
1. praca silnika tak/nie
2. liczba obrotów
3. temperatura chłodziwa
4. sygnał TPS
5. sygnał żądania redukcji momentu
Ponieważ w tej konkretnej magistrali CAN ECU silnika pełni (w uproszczeniu) funkcję rozgłoszeniową, sterownik ASB w czasie rzeczywistym czyta sobie aktualne komunikaty z ECU (jedynym wyjątkiem jest sygnał redukcji momentu, który przesyłany jest ze skrzyni do ECU). Ponieważ w magistrali CAN wszystkie urządzenia mają jednoczesny dostęp do medium i wszystkie mogę RÓWNOCZESNIE odczytywać komunikaty z magistrali, nie ma żadnych przeciwwskazań, aby podłączyć sobie dowolne urządzenie (zegary czy sterownik klimy). Warunek jest taki, żeby podłączone urządzenie rozumiało komunikaty nadawane przez nadajnik (ID). Każdy producent stosuje sobie inny rodzaj komunikatów, stąd nie podłączysz sobie panelu klimatyzacji czy zegarów od peugeota do audi. Niemniej jednak polifotwe zegary mają bardzo rozbudowany CAN ale rozumieją też niskie ID komunikatów z naszych starych ECU i spokojnie działają. Podobnie ma się rzecz z klimą.
A tu konkretne dane dla silnika 4.2 z roku 1994 (urywki schematów):
Elektronika samochodowa.
-
- Super Klubowicz
- Posty: 3526
- Rejestracja: 19 lip 2009, 17:06
- Moje auto: A8 D3
- Rocznik: 2006
- Silnik: V8 4.2 TDI
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Imię: maciu
- Lokalizacja: Warszawa
pytałeś skąd niby ma sterownik skrzyni wiedzieć o obrotach gdyby nie było cana
w aucie
no to ci odpowiedziałem że zanim był can też to jakoś działało, nigdzie nie pisałem
że V8 to to samo co A8 po za tym że tam też była asb
szkoda że w elsie na schematach nie zaznaczyli wyraźnie cana we wczesnych modelach D2
dawno miałbym już zegary poliftowe i i znajomego klimę poprawnie podłączoną
no nic powoli, powoli ale do przodu
ale jeszcze jak mozesz skrobnij nieco w temacie dlaczego tip musi mieć cana
w/g mnie zbiezność wprowadzenia CANa razem z tipem nie wynika z jakiejś
konieczności, można było dalej przekazywać sygnały analogowo
w aucie
no to ci odpowiedziałem że zanim był can też to jakoś działało, nigdzie nie pisałem
że V8 to to samo co A8 po za tym że tam też była asb
szkoda że w elsie na schematach nie zaznaczyli wyraźnie cana we wczesnych modelach D2
dawno miałbym już zegary poliftowe i i znajomego klimę poprawnie podłączoną
no nic powoli, powoli ale do przodu
ale jeszcze jak mozesz skrobnij nieco w temacie dlaczego tip musi mieć cana
w/g mnie zbiezność wprowadzenia CANa razem z tipem nie wynika z jakiejś
konieczności, można było dalej przekazywać sygnały analogowo
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020
wyPAD 2020
Ale było by więcej kabelków. Być może mieli jakąś taką filozofię i sobie ubzdurali i wprowadzili akurat wtedy, co tipa.
Czy Ty masz może tą klimę już podłączoną poliftową? Działa Ci sprężarka klimy bez sygnału obrotów? Bo ja podlączałem "na krótko" bez podpinania CANa i ten panel po zrobieniu nastaw podstawowych działa, ale nie włącza sprężarki klimy. Reszta (nawiewy temperatura itp działa ok)
Czy Ty masz może tą klimę już podłączoną poliftową? Działa Ci sprężarka klimy bez sygnału obrotów? Bo ja podlączałem "na krótko" bez podpinania CANa i ten panel po zrobieniu nastaw podstawowych działa, ale nie włącza sprężarki klimy. Reszta (nawiewy temperatura itp działa ok)
Elektronika samochodowa.
-
- Super Klubowicz
- Posty: 3526
- Rejestracja: 19 lip 2009, 17:06
- Moje auto: A8 D3
- Rocznik: 2006
- Silnik: V8 4.2 TDI
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Imię: maciu
- Lokalizacja: Warszawa
no właśnie kompresor nie działa bo dla klimy silnik jest wyłączony więc po co włączać
obejście które zostało zrobione to prosty układzik na mostku darlingtona
podłączony pod diodę econo w sterowniku klimy, wysterowany tak żeby zabierać
jak najmniej prądu (części to darlington, kondensatorek, dioda, opornik i jeden
mikroprzekaźnik lub dwa)
czyli sami sobie sterujemy kompresorem za pomocą przycisku econo, w układ ten
w zależności od rocznika trzeba wpleść przewodzik od czujnika/ów ciśnienia żeby nie chodziło
przy zbyt niskim i żeby nie wysadzić układu, kompensację względem temp zewnetrznej
zapewnia interfejs białkowy
obejście które zostało zrobione to prosty układzik na mostku darlingtona
podłączony pod diodę econo w sterowniku klimy, wysterowany tak żeby zabierać
jak najmniej prądu (części to darlington, kondensatorek, dioda, opornik i jeden
mikroprzekaźnik lub dwa)
czyli sami sobie sterujemy kompresorem za pomocą przycisku econo, w układ ten
w zależności od rocznika trzeba wpleść przewodzik od czujnika/ów ciśnienia żeby nie chodziło
przy zbyt niskim i żeby nie wysadzić układu, kompensację względem temp zewnetrznej
zapewnia interfejs białkowy
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020
wyPAD 2020
No to już lepiej pobawić się z tym CANem. Mniej zabawy (2 przewody i jeden rezystor terminujący 1MΩ). u mnie jeszcze mniej roboty bo mam już pociągnięty CAN pod zegary więc tylko 0,5m przewodu i powinno działać, ale póki co Audiczka do testów stoi na warsztacie mechanicznym u kolegi, więc testy nie są możliwe.
Elektronika samochodowa.
-
- Super Klubowicz
- Posty: 3526
- Rejestracja: 19 lip 2009, 17:06
- Moje auto: A8 D3
- Rocznik: 2006
- Silnik: V8 4.2 TDI
- Skrzynia: Tiptronic
- Paliwo: Diesel
- Imię: maciu
- Lokalizacja: Warszawa
no zdecydowanie, nie bralbym sie za to gdybym widział CAna na schematach
ale tak to człowiek jest bogatszy o doswiadczenia z płytkami drukowanymi, lutowaniem,
oscyloskopami, układami itp.
byc może podejdę do tematu w tym tygodniu w S8 97' tam juz wszystko jest założone
poliftowe pozostało podłączyć klimę do końca
[ Dodano: 2012-05-09, 14:27 ]
zrobione
wpięte w CAN przy Motronicu, żeby klima pracowała do końca poprawnie uważam że trzeba
założyć zegary poliftowe które to po CAN wypuszczają sygnał o temp zewnętrznej
dodatkowo z oczywistego względu nie mamy na zegarach wyswietlanej temp zewnetrznej
bo zegary przedliftowe oczekują tego w postaci analogowej z przedliftowego sterownika
klimy (być możę jest to sygnał taki sam jak prosto z czujnika i dałoby się to obejść
ale nie sprawdzałem)
ale tak to człowiek jest bogatszy o doswiadczenia z płytkami drukowanymi, lutowaniem,
oscyloskopami, układami itp.
byc może podejdę do tematu w tym tygodniu w S8 97' tam juz wszystko jest założone
poliftowe pozostało podłączyć klimę do końca
[ Dodano: 2012-05-09, 14:27 ]
zrobione
wpięte w CAN przy Motronicu, żeby klima pracowała do końca poprawnie uważam że trzeba
założyć zegary poliftowe które to po CAN wypuszczają sygnał o temp zewnętrznej
dodatkowo z oczywistego względu nie mamy na zegarach wyswietlanej temp zewnetrznej
bo zegary przedliftowe oczekują tego w postaci analogowej z przedliftowego sterownika
klimy (być możę jest to sygnał taki sam jak prosto z czujnika i dałoby się to obejść
ale nie sprawdzałem)
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020
wyPAD 2020
Witam.
wiem że odgrzewam kotleta , ale pod które piny podpiąć trzeba can-h oraz can-l w sterowniku klimy z polifta ?? Jestem na etapie wsadzania wnętrza poliftowego do przedlifta i mam klopot z odpaleniem sprężarki . Zastanawiam się czy podpinająć cany do samego klimatronica odpali mi sprężarkę , czy też mam zasadzić dodatkowo licznik . Licznik mam jednak nie mam wtyczek jeszcze do niego , a potrzebuje na gwałt odpalic klimę . Myślę też nad analogowym sterowaniem sprężarki - czujnik presostat z klimy , wentylator podpiąć pod diode przy przycisku econ .
Pozdrawiam.
Krzysiek
wiem że odgrzewam kotleta , ale pod które piny podpiąć trzeba can-h oraz can-l w sterowniku klimy z polifta ?? Jestem na etapie wsadzania wnętrza poliftowego do przedlifta i mam klopot z odpaleniem sprężarki . Zastanawiam się czy podpinająć cany do samego klimatronica odpali mi sprężarkę , czy też mam zasadzić dodatkowo licznik . Licznik mam jednak nie mam wtyczek jeszcze do niego , a potrzebuje na gwałt odpalic klimę . Myślę też nad analogowym sterowaniem sprężarki - czujnik presostat z klimy , wentylator podpiąć pod diode przy przycisku econ .
Pozdrawiam.
Krzysiek