części samochodowe Tarcze, hamulce części samochodowe iparts.pl

felgi - sklep internetowy ucando.pl

[D2 FL ALL ] Pytanie o zegary

Awatar użytkownika
k44761
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 501
Rejestracja: 22 maja 2011, 10:49
Lokalizacja: Lubin

Post autor: k44761 » 03 sty 2012, 20:02

Mam 2 sztuki D2. Jedna (3.7Q) z 1997r, druga (4.2Q) z 1994r. Obydwie mają CAN między skrzynią a silnikiem. I tylko tam.
Co do klimy tak jak pisałem wcześniej, jeszcze nie robiłem, ale robił będę. Robiłem zegary i działają. Tak samo będzie zapewne z panelem. Do końca miesiąca napewno rozwiązanie problemu się pojawi :)
Elektronika samochodowa.

maciu
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 3526
Rejestracja: 19 lip 2009, 17:06
Moje auto: A8 D3
Rocznik: 2006
Silnik: V8 4.2 TDI
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Imię: maciu
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: maciu » 03 sty 2012, 22:35

jak zegary działają to i klima powinna.

jak rozpinasz magistralę? trzeba jakoś terminować czy szeregowo dołączałeś zegary
i analogicznie trzeba będzie zrobić z klimą?

co do tego 94' roku to bardzo ciekawe... na schematach ewidentnie do 96 włącznie nie ma
CANa chyba się zawezmę zajrzę do ecu i obejrze swoją wiązkę
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020

Awatar użytkownika
k44761
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 501
Rejestracja: 22 maja 2011, 10:49
Lokalizacja: Lubin

Post autor: k44761 » 03 sty 2012, 23:57

Magistrala CAN to magistrala równoległa. Nic nie musisz rozpinać, podłączasz sobie ile urządzeń chcesz. Traminatory muszą być na końcu magistrali, ale ja dałem przy zegarach 1MΩ.
co do tego 94' roku to bardzo ciekawe... na schematach ewidentnie do 96 włącznie nie ma
CANa chyba się zawezmę zajrzę do ecu i obejrze swoją wiązkę
- to jak "gada" ECU z sterownikiem ASB? Skąd ASB miała by np informacje o obrotach silnika? O tym, że w ogóle pracuje?
Ja z ciekawości właśnie obejrzałem, znalazłem i stąd powstał pomysł na zegary, a teraz na klimę.
Elektronika samochodowa.

maciu
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 3526
Rejestracja: 19 lip 2009, 17:06
Moje auto: A8 D3
Rocznik: 2006
Silnik: V8 4.2 TDI
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Imię: maciu
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: maciu » 04 sty 2012, 14:04

k44761 pisze:
co do tego 94' roku to bardzo ciekawe... na schematach ewidentnie do 96 włącznie nie ma
CANa chyba się zawezmę zajrzę do ecu i obejrze swoją wiązkę
- to jak "gada" ECU z sterownikiem ASB? Skąd ASB miała by np informacje o obrotach silnika? O tym, że w ogóle pracuje?
Ja z ciekawości właśnie obejrzałem, znalazłem i stąd powstał pomysł na zegary, a teraz na klimę.
tak samo jak gadał zanim wprowadzono CAN, sądzę że przekazuje po prostu impulsy z czujnika
a każdy element odbierający (zegary, ECU, ASB, A/C - to na przykładzie V8) sobie to interpretuje.
sterowanie napięciem nie byłoby tak dokładne.
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020

Awatar użytkownika
k44761
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 501
Rejestracja: 22 maja 2011, 10:49
Lokalizacja: Lubin

Post autor: k44761 » 05 sty 2012, 20:08

Źle sądzisz. Jest CAN. Bo niby do czego podłączyłem zegary poliftowe w A8 z 1994r? I działają?
Elektronika samochodowa.

maciu
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 3526
Rejestracja: 19 lip 2009, 17:06
Moje auto: A8 D3
Rocznik: 2006
Silnik: V8 4.2 TDI
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Imię: maciu
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: maciu » 05 sty 2012, 20:39

k44761 pisze:Źle sądzisz. Jest CAN. Bo niby do czego podłączyłem zegary poliftowe w A8 z 1994r? I działają?
no to skoro źle sądzę to jak to działało przed 94ym jeżeli nie tak jak właśnie napisałem?
oświeć mnie

V8 w moim poście to model a nie silnik
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020

Awatar użytkownika
k44761
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 501
Rejestracja: 22 maja 2011, 10:49
Lokalizacja: Lubin

Post autor: k44761 » 06 sty 2012, 11:25

Już oświecam.

Jaką masz skrzynię w V8? Tiptronic? NIE (Twoja skrzynia jest na sterowniku Bosch GS 1.3) A wszystkie tiptroniki mają już CAN. Teraz rozumiesz? Poza tym co ma wspólnego V8 i A8 pod względem elektryki? NIC. Albo prawie nic.

U Ciebie w V8 masz brany sygnał obrotów z ECU analogowo, analogowo równiez jest przekazywany z ECU do ASB sygnał wymuszenia redukcji momentu obrotowego silnika oraz sygnał czujnika TPS. W Tiptronicu nie ma czegoś takiego, nie ma nawet wejścia z tych czujników. Jest tylko CAN, którym przekazywane są TYLKO poniższe komunikaty:
1. praca silnika tak/nie
2. liczba obrotów
3. temperatura chłodziwa
4. sygnał TPS
5. sygnał żądania redukcji momentu

Ponieważ w tej konkretnej magistrali CAN ECU silnika pełni (w uproszczeniu) funkcję rozgłoszeniową, sterownik ASB w czasie rzeczywistym czyta sobie aktualne komunikaty z ECU (jedynym wyjątkiem jest sygnał redukcji momentu, który przesyłany jest ze skrzyni do ECU). Ponieważ w magistrali CAN wszystkie urządzenia mają jednoczesny dostęp do medium i wszystkie mogę RÓWNOCZESNIE odczytywać komunikaty z magistrali, nie ma żadnych przeciwwskazań, aby podłączyć sobie dowolne urządzenie (zegary czy sterownik klimy). Warunek jest taki, żeby podłączone urządzenie rozumiało komunikaty nadawane przez nadajnik (ID). Każdy producent stosuje sobie inny rodzaj komunikatów, stąd nie podłączysz sobie panelu klimatyzacji czy zegarów od peugeota do audi. Niemniej jednak polifotwe zegary mają bardzo rozbudowany CAN ale rozumieją też niskie ID komunikatów z naszych starych ECU i spokojnie działają. Podobnie ma się rzecz z klimą.


A tu konkretne dane dla silnika 4.2 z roku 1994 (urywki schematów):

Obrazek



Obrazek
Elektronika samochodowa.

maciu
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 3526
Rejestracja: 19 lip 2009, 17:06
Moje auto: A8 D3
Rocznik: 2006
Silnik: V8 4.2 TDI
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Imię: maciu
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: maciu » 06 sty 2012, 16:54

pytałeś skąd niby ma sterownik skrzyni wiedzieć o obrotach gdyby nie było cana
w aucie

no to ci odpowiedziałem że zanim był can też to jakoś działało, nigdzie nie pisałem
że V8 to to samo co A8 po za tym że tam też była asb

szkoda że w elsie na schematach nie zaznaczyli wyraźnie cana we wczesnych modelach D2
dawno miałbym już zegary poliftowe i i znajomego klimę poprawnie podłączoną

no nic powoli, powoli ale do przodu :)

ale jeszcze jak mozesz skrobnij nieco w temacie dlaczego tip musi mieć cana
w/g mnie zbiezność wprowadzenia CANa razem z tipem nie wynika z jakiejś
konieczności, można było dalej przekazywać sygnały analogowo
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020

Awatar użytkownika
k44761
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 501
Rejestracja: 22 maja 2011, 10:49
Lokalizacja: Lubin

Post autor: k44761 » 07 sty 2012, 12:19

Ale było by więcej kabelków. Być może mieli jakąś taką filozofię i sobie ubzdurali i wprowadzili akurat wtedy, co tipa.

Czy Ty masz może tą klimę już podłączoną poliftową? Działa Ci sprężarka klimy bez sygnału obrotów? Bo ja podlączałem "na krótko" bez podpinania CANa i ten panel po zrobieniu nastaw podstawowych działa, ale nie włącza sprężarki klimy. Reszta (nawiewy temperatura itp działa ok)
Elektronika samochodowa.

maciu
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 3526
Rejestracja: 19 lip 2009, 17:06
Moje auto: A8 D3
Rocznik: 2006
Silnik: V8 4.2 TDI
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Imię: maciu
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: maciu » 07 sty 2012, 15:02

no właśnie kompresor nie działa bo dla klimy silnik jest wyłączony więc po co włączać

obejście które zostało zrobione to prosty układzik na mostku darlingtona
podłączony pod diodę econo w sterowniku klimy, wysterowany tak żeby zabierać
jak najmniej prądu (części to darlington, kondensatorek, dioda, opornik i jeden
mikroprzekaźnik lub dwa)

czyli sami sobie sterujemy kompresorem za pomocą przycisku econo, w układ ten
w zależności od rocznika trzeba wpleść przewodzik od czujnika/ów ciśnienia żeby nie chodziło
przy zbyt niskim i żeby nie wysadzić układu, kompensację względem temp zewnetrznej
zapewnia interfejs białkowy :)
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020

Awatar użytkownika
k44761
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 501
Rejestracja: 22 maja 2011, 10:49
Lokalizacja: Lubin

Post autor: k44761 » 08 sty 2012, 11:03

No to już lepiej pobawić się z tym CANem. Mniej zabawy (2 przewody i jeden rezystor terminujący 1MΩ). u mnie jeszcze mniej roboty bo mam już pociągnięty CAN pod zegary więc tylko 0,5m przewodu i powinno działać, ale póki co Audiczka do testów stoi na warsztacie mechanicznym u kolegi, więc testy nie są możliwe.
Elektronika samochodowa.

maciu
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 3526
Rejestracja: 19 lip 2009, 17:06
Moje auto: A8 D3
Rocznik: 2006
Silnik: V8 4.2 TDI
Skrzynia: Tiptronic
Paliwo: Diesel
Imię: maciu
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: maciu » 08 sty 2012, 11:24

no zdecydowanie, nie bralbym sie za to gdybym widział CAna na schematach :)

ale tak to człowiek jest bogatszy o doswiadczenia z płytkami drukowanymi, lutowaniem,
oscyloskopami, układami itp.

byc może podejdę do tematu w tym tygodniu w S8 97' tam juz wszystko jest założone
poliftowe pozostało podłączyć klimę do końca

[ Dodano: 2012-05-09, 14:27 ]
zrobione

wpięte w CAN przy Motronicu, żeby klima pracowała do końca poprawnie uważam że trzeba
założyć zegary poliftowe które to po CAN wypuszczają sygnał o temp zewnętrznej

dodatkowo z oczywistego względu nie mamy na zegarach wyswietlanej temp zewnetrznej
bo zegary przedliftowe oczekują tego w postaci analogowej z przedliftowego sterownika
klimy (być możę jest to sygnał taki sam jak prosto z czujnika i dałoby się to obejść
ale nie sprawdzałem)
Proszę nie pisać z pytaniami technicznymi na PW - tylko na forum.
wyPAD 2020

Awatar użytkownika
k44761
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 501
Rejestracja: 22 maja 2011, 10:49
Lokalizacja: Lubin

Post autor: k44761 » 12 cze 2012, 08:23

A jak wpiąłeś ten CAN to nie działa sprężarka klimatyzacji? U mnie działa bez problemów. Na zegarach (miałem zegary z polifta) wyświetlała się temperatura, ale nic nie robiłem, nie wnikałem :)
Elektronika samochodowa.

Awatar użytkownika
SJake
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 264
Rejestracja: 15 maja 2009, 00:22
Lokalizacja: Ostrowiec Św.

Post autor: SJake » 14 cze 2012, 00:22

Panowie, a z tymi zegarami to nie było tak, że RNS4.x nonDX nie wyświetlało wskazówek z nawigacji na blacie, bo nie było połączone z zegarami po CAN do 12.99?
A8 4,2 quattro
A8 4,2 quattro
V8 4,2 quattro
V8 4,2 quattro
S6 4,2 quattro
A6 2,8 quattro
A2 1,6 FSI
A6 TDI AEL

POLISHANGEL

krzysaudi
Forum Audi A8
Forum Audi A8
Posty: 5
Rejestracja: 13 cze 2014, 22:53
Lokalizacja: Działdowo

Post autor: krzysaudi » 13 cze 2014, 23:01

Witam.
wiem że odgrzewam kotleta , ale pod które piny podpiąć trzeba can-h oraz can-l w sterowniku klimy z polifta ?? Jestem na etapie wsadzania wnętrza poliftowego do przedlifta i mam klopot z odpaleniem sprężarki . Zastanawiam się czy podpinająć cany do samego klimatronica odpali mi sprężarkę , czy też mam zasadzić dodatkowo licznik . Licznik mam jednak nie mam wtyczek jeszcze do niego , a potrzebuje na gwałt odpalic klimę . Myślę też nad analogowym sterowaniem sprężarki - czujnik presostat z klimy , wentylator podpiąć pod diode przy przycisku econ .
Pozdrawiam.
Krzysiek

ODPOWIEDZ

Wróć do „A8 D2 (1994 - 2002)”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl