[A8 D2] Wymiana łożyska koła przedniego
- dice111
- Moderator
- Posty: 6004
- Rejestracja: 16 maja 2009, 01:18
- Moje auto: S8 D2
- Rocznik: 1996
- Silnik: V8 4.2
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna
- Imię: AHC by MTM
- Lokalizacja: Těšin
[A8 D2] Wymiana łożyska koła przedniego
Co nam potrzeba do wymiany:
dwa klucze płasko oczkowe 18
dwa klucze płasko oczkowe 16
klucz nasadowy 18
klucz nasadowy 16
klucz sześciokątny 17
klucz sześciokątny 10
klucz płaski, oczkowy lub nasadowy 10
klucz płaski, oczkowy lub nasadowy 13
klucz płaski 22
krzyżak do kół
klej do śrub
podnośnik
kilka brech
coś do wybicia sworzni
prasę do wybicia starego i nabicia nowego łożyska
15 kilogramowy młot
1. Luzujemy śrubę centralną półosi (17 imbus) oraz dolnych wahaczy (18).
2. Luzujemy śruby koła, podnosimy auto, ściągamy koło.
3. Odkręcamy dwie śruby 18 mocujące zacisk do zwrotnicy i odczepiamy od zwrotnicy i amortyzatora przewód od czujnika klocków.
4. Zsuwamy trochę zacisk z tarczy po czym ściągamy tarczę z piasty, nabijamy ją na zacisk i odkładamy luzem na bok (uwaga na przewód elastyczny hamulca co by nie był napięty).
5. Odkręcamy trzy 10 mocujące osłonę czujnika ABS po czym wyciągamy czujnik.
I tu jest fajnie, bo nie ma do niego przyrządu specjalnego. Trza ciągnąć na chama aż wyjdzie. Opracowałem jednak pewien patent. Zapieramy o czujnik (wystającą, metalową część - jest pod gumką) płaską 15 i ciśniemy ją zapierając się o zwrotnicę, jednocześnie lejąc czujnik jakimś penetratorem. Ruszy kawałek, podkładamy se drugi klucz i o niego się zapieramy a on zapiera się o zwrotnicę. Itd., aż franca wyjdzie.
6. Odkręcamy do końca śrubę centralną półosi.
7. Odkręcamy amortyzator od wahacza (18).
8. Odkręcamy 13 i 16 od końcówki drążka i wybijamy ją.
9. Odkręcamy dwie 18 mocujące dolne wahacze do zwrotnicy i wybijamy je.
Polecam uważać, bo ściągacze latają. Najlepiej przy skręconym ściągaczu, oczywiście jak nic już nie pomaga, j..... go młotkiem - musi puścić.
10. Zrzucamy osłony w komorze i odkręcamy cztery 18 od mocowania amortyzatora.
Koła maksymalne w stronę przeciwną do tej, którą robimy. Drążek schowa się i w przekładni i tym samym kolumna pięknie nam wyjeżdża z auta.
Przyrząd specjalny poległ:
11. Na stole demontujemy śrubę centralną górnych wahaczy (16). Po co, spytacie, skoro można tak iść pod prasę? Bo oprócz łożyska jak się okazało do wymiany były górne wahacze.
Anyway, cholera nie wyjdzie, bo cały syf od koła na nią leci i po czasie staje się jednością ze zwrotnicą.
Pozostaje ją rozwiercić. Napiszę tylko tyle, że przez tą p..... jestem lżejszy o 100zł na nowe wiertła kobaltowe. Nie wiem z czego ta śruba była, ale to chyba musiał być jakiś materiał kosmiczny. W każdym razie po godzinie wiercenia i k.... udało się jej pozbyć.
Jej resztki:
12. Mając zwrotnicę w imadle łyżkami do opon demontujemy piastę. Najprawdopodobniej wyjdzie z jedną bieżnią, ale to nic. Z piasty przy pomocy owych łyżek demontujemy resztę łożyska.
13. Na prasie okazuje się, ze wcale nie tak łatwo pozbyć się resztek łożyska. Ale po kilkukrotnej zmianie konfiguracji energiczne "jeb" oznajmia, że się udało.
14. Przy pomocy starego łożyska wprasowujemy nowe oraz piastę.
15. Teraz ważne - wbijamy górne wahacze w zwrotnicę poza autem. Tego s..... nie da się włożyć inaczej, bo zamontowane w samochodzie szpanują się każdy w inną stronę i za cholerę tego nie włożymy.
16. Kluczem 18 i 22 pozbywamy się końcówki drążka. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że operacja wymiany uda się nam bez ustawiania zbieżności - musimy nakręcić przeciwnakrętkę tak, aby pokryła się ze starą. Przy czym przy wymianie wahaczy i tak by się przydało całość sprawdzić. Po włożeniu nowej końcówki w zwrotnicę imbusową 10 ustawiamy sobie sworzeń tak, by przez otwór mogła przejść śruba zabezpieczająca.
17. Reszta czynności to odwrotność demontażu. Najważniejsze, żeby wszystkie śruby (NOWE!) dociągać na opuszczonym aucie.
Wnioski:
1) jak ktoś w ogłoszeniu o sprzedaży napisze, że nic nie stuka i puka w zawieszeniu i co lepsze faktycznie nie będzie żadnych odgłosów to o niczym to nie świadczy. Wahaczy może nie być a i tak będzie cisza.
2) na śruby do wahaczy Audi nie ma ch.... we wsi. Polegnie wszystko tylko nie ona.
dwa klucze płasko oczkowe 18
dwa klucze płasko oczkowe 16
klucz nasadowy 18
klucz nasadowy 16
klucz sześciokątny 17
klucz sześciokątny 10
klucz płaski, oczkowy lub nasadowy 10
klucz płaski, oczkowy lub nasadowy 13
klucz płaski 22
krzyżak do kół
klej do śrub
podnośnik
kilka brech
coś do wybicia sworzni
prasę do wybicia starego i nabicia nowego łożyska
15 kilogramowy młot
1. Luzujemy śrubę centralną półosi (17 imbus) oraz dolnych wahaczy (18).
2. Luzujemy śruby koła, podnosimy auto, ściągamy koło.
3. Odkręcamy dwie śruby 18 mocujące zacisk do zwrotnicy i odczepiamy od zwrotnicy i amortyzatora przewód od czujnika klocków.
4. Zsuwamy trochę zacisk z tarczy po czym ściągamy tarczę z piasty, nabijamy ją na zacisk i odkładamy luzem na bok (uwaga na przewód elastyczny hamulca co by nie był napięty).
5. Odkręcamy trzy 10 mocujące osłonę czujnika ABS po czym wyciągamy czujnik.
I tu jest fajnie, bo nie ma do niego przyrządu specjalnego. Trza ciągnąć na chama aż wyjdzie. Opracowałem jednak pewien patent. Zapieramy o czujnik (wystającą, metalową część - jest pod gumką) płaską 15 i ciśniemy ją zapierając się o zwrotnicę, jednocześnie lejąc czujnik jakimś penetratorem. Ruszy kawałek, podkładamy se drugi klucz i o niego się zapieramy a on zapiera się o zwrotnicę. Itd., aż franca wyjdzie.
6. Odkręcamy do końca śrubę centralną półosi.
7. Odkręcamy amortyzator od wahacza (18).
8. Odkręcamy 13 i 16 od końcówki drążka i wybijamy ją.
9. Odkręcamy dwie 18 mocujące dolne wahacze do zwrotnicy i wybijamy je.
Polecam uważać, bo ściągacze latają. Najlepiej przy skręconym ściągaczu, oczywiście jak nic już nie pomaga, j..... go młotkiem - musi puścić.
10. Zrzucamy osłony w komorze i odkręcamy cztery 18 od mocowania amortyzatora.
Koła maksymalne w stronę przeciwną do tej, którą robimy. Drążek schowa się i w przekładni i tym samym kolumna pięknie nam wyjeżdża z auta.
Przyrząd specjalny poległ:
11. Na stole demontujemy śrubę centralną górnych wahaczy (16). Po co, spytacie, skoro można tak iść pod prasę? Bo oprócz łożyska jak się okazało do wymiany były górne wahacze.
Anyway, cholera nie wyjdzie, bo cały syf od koła na nią leci i po czasie staje się jednością ze zwrotnicą.
Pozostaje ją rozwiercić. Napiszę tylko tyle, że przez tą p..... jestem lżejszy o 100zł na nowe wiertła kobaltowe. Nie wiem z czego ta śruba była, ale to chyba musiał być jakiś materiał kosmiczny. W każdym razie po godzinie wiercenia i k.... udało się jej pozbyć.
Jej resztki:
12. Mając zwrotnicę w imadle łyżkami do opon demontujemy piastę. Najprawdopodobniej wyjdzie z jedną bieżnią, ale to nic. Z piasty przy pomocy owych łyżek demontujemy resztę łożyska.
13. Na prasie okazuje się, ze wcale nie tak łatwo pozbyć się resztek łożyska. Ale po kilkukrotnej zmianie konfiguracji energiczne "jeb" oznajmia, że się udało.
14. Przy pomocy starego łożyska wprasowujemy nowe oraz piastę.
15. Teraz ważne - wbijamy górne wahacze w zwrotnicę poza autem. Tego s..... nie da się włożyć inaczej, bo zamontowane w samochodzie szpanują się każdy w inną stronę i za cholerę tego nie włożymy.
16. Kluczem 18 i 22 pozbywamy się końcówki drążka. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że operacja wymiany uda się nam bez ustawiania zbieżności - musimy nakręcić przeciwnakrętkę tak, aby pokryła się ze starą. Przy czym przy wymianie wahaczy i tak by się przydało całość sprawdzić. Po włożeniu nowej końcówki w zwrotnicę imbusową 10 ustawiamy sobie sworzeń tak, by przez otwór mogła przejść śruba zabezpieczająca.
17. Reszta czynności to odwrotność demontażu. Najważniejsze, żeby wszystkie śruby (NOWE!) dociągać na opuszczonym aucie.
Wnioski:
1) jak ktoś w ogłoszeniu o sprzedaży napisze, że nic nie stuka i puka w zawieszeniu i co lepsze faktycznie nie będzie żadnych odgłosów to o niczym to nie świadczy. Wahaczy może nie być a i tak będzie cisza.
2) na śruby do wahaczy Audi nie ma ch.... we wsi. Polegnie wszystko tylko nie ona.
Ostatnio zmieniony 14 cze 2009, 12:16 przez dice111, łącznie zmieniany 1 raz.
Black Cars Matters
- tutenhamon
- Super Klubowicz
- Posty: 1674
- Rejestracja: 19 maja 2009, 19:13
- Lokalizacja: Choszczno
Re: [A8 D2] Wymiana łożyska koła przedniego
Zapomniałeś o dwóch piwach :-Pdice111 pisze:Co nam potrzeba do wymiany:
Ciekawy i przydantny opis - dzięki ;-)
A8 4,2 quattro
A8 4,2 quattro
V8 4,2 quattro
V8 4,2 quattro
S6 4,2 quattro
A6 2,8 quattro
A2 1,6 FSI
A6 TDI AEL
POLISHANGEL
A8 4,2 quattro
V8 4,2 quattro
V8 4,2 quattro
S6 4,2 quattro
A6 2,8 quattro
A2 1,6 FSI
A6 TDI AEL
POLISHANGEL
- dice111
- Moderator
- Posty: 6004
- Rejestracja: 16 maja 2009, 01:18
- Moje auto: S8 D2
- Rocznik: 1996
- Silnik: V8 4.2
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna
- Imię: AHC by MTM
- Lokalizacja: Těšin
Tak.zielaki pisze:tak kolego , ale to opisujesz model przed liftem tak ?
Lifty do nr 4D-X-005500 mają także samo łożysko, dopiero od 4D-X-005501 jest tak jak piszesz. O wiele mniej pracy, tylko 4 śruby, nie bawimy się w ogóle z prasą.zielaki pisze:model po lifcie ma łozysko z piastą
Black Cars Matters
- dice111
- Moderator
- Posty: 6004
- Rejestracja: 16 maja 2009, 01:18
- Moje auto: S8 D2
- Rocznik: 1996
- Silnik: V8 4.2
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna
- Imię: AHC by MTM
- Lokalizacja: Těšin
Tak. Dla liftu tu masz opis z AESIS (oni tam używają prasy 40-53, 40-54)
http://ul.to/nlt49m
http://ul.to/nlt49m
Black Cars Matters
Tu akurat muszę Cie rozczarowac. Otóz w teorii wyglada to tak, ze nie bawimy się z prasą, w praktyce wyglada to tak, ze po odkreceniu 4-ch śrub komplet łożyska z piasta ani drgnie. Mimo wszystko w ta drobna szczelinke między zestaw łozyska a zwrotnice wchodzi syf i materiały metalowe korodują i nic poza prasa nie jest w stanie tego ruszyć. Przerabiałem temat.dice111 pisze:O wiele mniej pracy, tylko 4 śruby, nie bawimy się w ogóle z prasą.
Co do śruby, trzymającej wahacze górne, która to zazwyczaj nie chce się wykrecić, to poza wierceniem ja zastosowałem taki patent. Wyciagnałem wszystko na stół, zapiołem w imadło. Poluzowałem o kilka obrotów nakretke na tej śrubie (to powinno dac się zrobic bezproblemowo). Ta nakretke zaspawałem. Palnikiem nagrzałem zwrotnice. Ta powinna się co nieco rozszerzyć cieplnie. Wtedy zakładam po obu stronach śruby klucz, na łeb i zaspawana nakretke i staram się rozruszac śrube. Po kilkunastu minutach grzania i prób się to udaje. Gdy juz chodzi w miarę lużno to odcinamy zaspawana nakretke i wybijamy srubę.
Patent bardziej skomplikowany i wymagajacy nieco wiekszej ilości sprzetu, ale za to z wiertarka zawsze mozna zejsc z osi śruby i uszkodzic zwrotnice, lub urwac wiertło w środku.
Mogę prosić o nowy link?dice111 pisze:Tak. Dla liftu tu masz opis z AESIS (oni tam używają prasy 40-53, 40-54)
http://ul.to/nlt49m
Czeka mnie wymiana łożysk przód. Aluminiowa zwrotnica.
Najbardziej zastanawia mnie sposób demontażu piasty z łożyska
- dice111
- Moderator
- Posty: 6004
- Rejestracja: 16 maja 2009, 01:18
- Moje auto: S8 D2
- Rocznik: 1996
- Silnik: V8 4.2
- Skrzynia: Manual
- Paliwo: Benzyna
- Imię: AHC by MTM
- Lokalizacja: Těšin
Stare linki, wrzucam nowe, z ELSY dla alu i steel:
Aluminium:
http://www65.zippyshare.com/v/Y1HsPaw8/file.html
Steel:
http://www103.zippyshare.com/v/DwrjavNc/file.html
Aluminium:
http://www65.zippyshare.com/v/Y1HsPaw8/file.html
Steel:
http://www103.zippyshare.com/v/DwrjavNc/file.html
Black Cars Matters