CINEK pisze:no i witam ponownie...tym razem podjąłem się operacji demontażu kolektora ssącego aby dostać się do zaworu zwrotnego oleju, znajdującego sie pod nim...
Jako, że nie mogłem nigdzie znaleźć instrukcji/schematu demontażu kolektora a widziałem kilka zapytań odnośnie tego tematu postanowiłem stworzyć własną "instrukcje"...
nie ma w tym nic trudnego, wystarczą chęci i czas...
powód: stukanie (najprawdopodobniej) któregoś popychacza na rozgrzanym oleju....
więc po kolei> potrzebne oprzyrządowanie:
* zawór zwrotny (wg ETKI 059 103 175A) natomiast ASO podaje już numer zmieniony - zamiast A jest F
Obrazek
* grzechotka + długa przedłużka + nasadki 7 / 10 + nasadka imbusowa
* rurka
* klucz płasko-oczkowy 14 + 17
* płaski cienki oraz szeroki śrubokręt.
* nóż bądź scyzoryk
* jakiś oczyszczać
* pasta uszczelniająca (ja używam czarnej REINZa)
* dużo szmatek
* odkurzacz
1. ściągamy osłony i zabieramy się za demontaż od góry :
* odkręcamy opaski i ściągamy węża gumowego łączącego głowice L + P (nr 1+2)
* demontujemy rurę dolotową między obudową filtra powietrza a przepustnicą (nr 3)
* (Ci którzy posiadają) demontaż listew wtryskowych LPG w zależności jak kto ma
(nr 4)
do odkręcania opasek uciskowych najlepiej używać grzechotki z nasadką 7 (łatwiej sie odkręca niż śrubstakiem i dostęp dla grzechotki też lepszy)
Obrazek
2. jak już pozbylismy sie w/w rzeczy to demontujemy:
* wtyczki oznaczone nr 1
* weżyki podcisnienia nr 2
Obrazek
* przy gruszkach wystarczy sciągnąć wężyk oznaczony strzałką i wszystko ładnie odkładamy na bok.
Obrazek
3. następnie demontujemy
* odmę olejową - sciągamy 2 opaski : jedna u góry i jedna na dole odmy (nr 1 )
* okręcamy opaski weża gumowego (nr 1 + 2) i odkładamy go na bok.
* odkręcamy opaske i sciągamy weżyk z łącznika gumy przepustnicy (nr 3)
Obrazek
Obrazek
4. kolejnym krokiem jest demontaż układu PB:
* odczepiamy wszystkie wtyczki przy listwie wtryskowej PB oznaczone nr 1
* odkręcamy opaske węża do zaworu cisnienia PB (nr 1)
* odkręcamy wąż paliwowy za pomocą klucza płasko-oczkowego 14+17 (nr2)
* węża nr 3 idącego do przepustnicy nie trzeba zdejmować. Jest na tyle długo że spokojnie można go zostawić.
* wyciągamy wtyczkę przy przepustnicy o której zapomnieliśmy w punkcie nr 2 <niegadam>
* odkręcany 4 sruby (grzechotka + nasadka 10) od listwy wtryskowej PB nr 3
Obrazek
Obrazek
wszstko już out...to chwytamy listwe wtryskową PB i ciągnąc delikatnie do góry wyciągamy ją i odkładamy na bok.
5. teraz możemy się zabrać za demontaż kolektora:
* kluczem imbusowym odkręcamy śruby znaczone strzałkami. Tych środkowych nie ruszamy. Odkręcając śruby znajdujące się po wew. stronie kolektora możemy go rozpołowić i zaglądnąć do środka
* śrub do okręcenia kolektora jest łącznie 14 - po dwie na każdym rogu kolektora oraz po 3 z jego lewej i prawej strony.
* nie możemy również zapomnieć rurce, która jest przykręcona do kolektora z tyło po prawej stronie (patrząc od przodu)
Obrazek
Obrazek
Obrazek
6. no i zostaje nam ściągniecie ssaka do tego jednak będzie potrzebny cienki płaski śrubokręt do poważenia kolektora, aby nie uszkodzić uszczelek znajdujących się pod nim. A najlepiej zaopatrzyć sie w nowe.
Po ściągnięciu kolektora odkładamy go na bok (obudowe filtra powietrza) a naszym oczom ukazuje się oto taki widok
Obrazek
<jezu> patologia!!! Moj mechanior dostanie zjeby za to że nic z tym nie zrobił przy naprawie głowicy
no to oczyszczacz u szmatka w dłoń i cheja czyscimy. Najlepiej do tego użyć grubego płaskiego śrubstaka i nałożyć na niego kawałek szmatki żeby móc wyczyscić wszystkie rowki i zagłębienia, zanim ściągniemy dekiel, żeby sie do środka nic nie dostało. Ja ten syf skrobałem i wciągałem odkurzaczem
Po powierzchownym czyszczeniu, jak się wyłoniły śruby spod syfu odkręcamy je w znaczonych miejscach.
Obrazek
7. I znów cienki płaski srubokręt w ręke i delikatnie podważamy dekiel...nic na sile
Poniżej mamy juz komorę olejową oraz widoczne dwa zaworki zwrotne:
Obrazek
* w miejscach zaznaczonych na czerwono było sporo syfu i szlamu
Obrazek
...a więc znów śrubokręt, szmatka i odkurzacz w dłoń i czyścimy. Po tym zabiegu powinno być mniej więcej tak>
Obrazek
8. Przechodzimy do dekla, który wczesniej wymontowaliśmy, żeby go również oczyscić. Deklej połączony jest z metalowo-gumową uszczelką, którą najlepiej odzielić za pomocą cienkiego noża, bądź scyzoryka.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
* i tu bez szmateczki i środków czyszczących się nie obejdzie
* jak już wszystko czyste to dla pewności, że będzie szczelne nałożyłem na uszczelkę z obu stron pastę uszczelniającą REINZa - z obu stron czyli miedzy uszczelke a dekiel + uszczelke a blok silnika. Niestety się nie doinformowałem, bo mogłem również kupić tą uszczelkę, jesli jest ona w ogóle dostępna w ASO
9. Następnie za pomocą imbusa odkręcamy w końcu zawór zwrotny, o którym ten cały post
Lekko nie chciał iść, więc małą rurkę na grzechotke (chyba że macie grzechotke z regulowaną długoscią ramienia) i powoli dało się go odkręcić.
* jako że z pośpiechu kupiłem tylko jeden zawór w ASO, choć drogi nie jest - 113zł / szt. - to ten drugi też odkręciłem i profilaktycznie go przecisciłem. Jak już wszystko mamy ogarnięte to przykręcamy dekiel na komorę olejową, nie za mocno dociągać sruby by gwintu nie zerwać
.
Po tej całej operacji powinno wyglądać mniej więcej tak >
Obrazek
Obrazek
10. Przez kolejne 5 min. rozprostowujemy kręgosłup, bo od tego schylania to masakra
i w odwrotnej kolejności składamy wszystko do kupy
Po tym odczekałem jeszcze kilka godzin aby ta pasta uszczelniająca dobrze wyschła i odpalamy auto.
Jesli stuki w silniku były spowodowane tym zaworkiem, to po wymianie powinno być ok. U mnie niestety nic to nie dało ;( Po odpaleniu na zimnym silniku nie stuka, ale po rozgrzaniu oleju zaczyna stukać.
Rozwinięcie tego problemu w poniższym poście:
http://www.a8team.pl/d2-fl-all-regenrac ... 534,30.htm
Mam nadzieje że komuś sie ten opis przyda. Jeśli jest coś co mogłem pominąć, lub napisałem nie tak jak trzeba to proszę o osoby bardziej doświadczone ode mnie o sprostowanie
Co mogę po tej operacji doradzić....
* warto jest kopić i wymienić dwa te zaworki, bo koszta nie duże a pracy też nie mało przy tym -
przydatna sugestia FOSSa,
* podobnie jest z oringami od wtrysków PB
* uszczelkami pod kolektor, jesli nie byly nigdy wymieniane
* wężyki podcisnienia.
* można też odme olejową przeczyścić.
Wszystko to na pewno powinno przynieść pozytywne rezultaty.
pozdrawiam
Marcin