Tarcze, hamulce części samochodowe iparts.pl Sklep Motostacja


[D2 preFL 4.2] Przeróbka silnika ABZ (299) na AHC (340)

Pomysły, pytania, spostrzeżenia odnośnie tuningu zawieszenia, silnika, układu napędowego w tym również chiptuning.
pepi
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 4984
Rejestracja: 17 wrz 2012, 20:51
Lokalizacja: krzczonów

Post autor: pepi » 07 cze 2013, 21:22

tyle to one z wiekiem już są rozbite te rowki :-D

Awatar użytkownika
Mucholejkolator
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 561
Rejestracja: 27 cze 2010, 23:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Mucholejkolator » 07 cze 2013, 21:58

Oba silniki maja podobny przebieg ;-)

[ Dodano: 2013-08-15, 16:09 ]
Witam ponownie po długiej przerwie. Silnik od ponad 2 tygodni złożony :-D
Trochę to trwało, były perypetia ale udało się.

Zakres przeróbki:

-kompletne głowice od AKH.
- wygładzenie kanałów ssących i wydechowych, zaokrąglenie rantów w komorach spalania;
- korekta kanałów wydechowych względem kolektorów i wzajemne ustawienie.
- kolektor ssący z przepustnicą od AHC plus korekta niedoróbek odlewniczych w kanałach
- sterownik silnika, przepływka, wtyskiwacze od AHC

Tłoki pozostały oryginalne od ABZ niestety. Te którymi dysponowałem od AKH wyszły z fabryki z innym rozmiarem, poza tym były już wytłuczone, po przegrzaniu i zniszczeniu płaszczy więc przekładka była by bezsensowna.

Różnic w głowicy między ABZ a AHC jest sporo. Mimo iż wałki wydechowe w obydwu przypadkach są takie same, zawory wydechowe już nie. Te w AHC/AKH mają średnicę trzonków 6mm i zdecydowanie mniejsze powierzchniowo przylgnie gniazd. W ABZ trzonek ma 7mm średnicy i ogólnie zawór jest masywniejszy. Mniejsza masa zaworów również ssących w AHC a co za tym idzie i bezwładność gwarantuje niespóźniony ich powrót przy wyższych maksymalnych obrotach silnika.

Wałek ssący w AHC/AKH ma o ok 3,5mm wyższe krzywki w stosunku do ABZ-a.


Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


Poniżej zdjęcia różnicy wysokości tłoków


ABZ

Obrazek

AHC, AKH

Obrazek


A tu kilka fotek z montażu głowic ;-)

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek




Przy okazji wyizolowałem układ dolotowy :->


Obrazek Obrazek



Jeszcze nie byłem na hamowni ale odczucia po przeróbkach są zdecydowanie na plus :-D Silnik ma lepszą górę od 3 do 7 tyś obr/min stał się odczuwalnie mocniejszy. Dużo szybciej wkręca się na obroty. Dźwięk w kabinie jest również bardziej dolasty, słychać że przez silnik przelatuje więcej powietrza. Jest głośniej ale silnik nie wydobywa do końca charakterystycznego dla S8 dźwięku :-( - kwestia sprężania na tłokach.

Drugi bieg na mojej skrzyni 4HP to istna miazga, praktycznie wszystkie manewry wyprzedzania na trasie robię na dwójce, która przytrzymana na tipie ciągnie do 160 km/h :lol:

Spalanie wzrosło o ok 2l/100km ale większa moc uzyskiwana przy wyższych obrotach nie bierze się przecież ze słońca ;-)

Polecam zrobić izolację układu dolotowego- w upalne dni w korkach auto nie zamula jak wcześniej :-)
Ostatnio zmieniony 18 sie 2013, 13:01 przez Mucholejkolator, łącznie zmieniany 2 razy.

adrian949

Post autor: adrian949 » 18 sie 2013, 12:52

Kawał dobrej roboty, szkoda że ja nie zmieniłem zaworów :-(

Awatar użytkownika
Mucholejkolator
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 561
Rejestracja: 27 cze 2010, 23:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Mucholejkolator » 18 sie 2013, 13:28

Lżejsze zawory na pewno mają sens, ale myślę, że jak nie będziesz kręcił ponad 7 tyś to nie powinno się nic wydarzyć :roll:

U mnie jeszcze jedna rzecz jest najprawdopodobniej do poprawki. Mianowicie nikt do tej pory nie jest w stanie znaleźć fabrycznych ustawień luzów na zaworach ssących. Wszystkie manualne podają, że w S8 jest tam również regulacja hydrauliczna jak w ABZ :/ Firma, która regenerowała głowice też nie mogła znaleźć tych wartości, a ja chciałem żeby ustawili mi 10% ciaśniej niż fabryka. W końcu szef powiedział, że skoro nie ma tych danych to ustawi wzg. swojego doświadczenia. Powiedział, że normalnie kazał by ustawić na 0,3 ale mi zrobią na 0,25 żeby było ciaśniej i przy tej wartości zawory jeszcze na pewno będą trzymały pełną szczelność na gorącym silniku. Powiedziałem ok i zabrałem głowice.

Po złożeniu wszystkiego, odpaleniu, odpowietrzeniu hydrauliki, wycieczce 200 km klawiatura dość głośno klekotała...Myślę sobie pewnie luzy spieprzyli i są za duże :-x

Ściągam więc dekiel na gorącym silniku, mierze luzy i na 3 zaworach luz nawet 0,4 :/ Wiec na zimnym na pewno wyszło by koło 0,45.

Dzwonie do nich mówię, że jest spaprane, szef oczywiście próbuje zrobić ze mnie idiotę ale w końcu sam z siebie robi idiotę i przyznaje moją rację. Mam przyjechać na poprawkę z tym, że ponowne ustawienie luzów na tych głowicach wiąże się z rozpięciem rozrządu :evil:

Z jednej strony powinienem mieć to gdzieś i niech oni się martwią, z drugiej strony martwię się o auto, bo nie wiadomo co z tego wyjdzie jak tam zaczną wsadzać swoje łapska :roll:

Z drugiej strony liczę na to, że zawory same trochę obsiądą jak troche pojeżdżę. Podobno tak się dziej po regeneracji gniazd i docieraniu zaworów. Już mam wrażenie jest jest ciszej po podróży na Mazury w te i na zad ;-)

Tak mnie wku...a ta nie fachowość polskich zakładów... No nic.

W sumie do końca nie wiem jaki tam faktycznie powinien być luz, więc może się okazać, że nie jest najgorzej :roll:
Ostatnio zmieniony 22 sie 2013, 10:03 przez Mucholejkolator, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
gtfan
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 1405
Rejestracja: 10 gru 2010, 13:58
Lokalizacja: Lublin

Post autor: gtfan » 18 sie 2013, 14:45

Znawcą w tej kwestii nie jestem, ale chyba "Setting dimension 0,10mm ... 0,20mm" oznacza widełki, w których powinien się zawierać luz na zaworach ssących.
Obrazek
Ostatnio zmieniony 26 wrz 2019, 21:19 przez gtfan, łącznie zmieniany 1 raz.
Four rings to rule them all

Awatar użytkownika
Mucholejkolator
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 561
Rejestracja: 27 cze 2010, 23:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Mucholejkolator » 18 sie 2013, 19:28

gtfan, jak zwykle przychodzisz z pomocą w takich momentach :-D Musze przyjechać do Ciebie z wódką :-) Dzięki!

Kurcze po doświadczeniach z regulacją luzów w mojej byłej Yamaszy WR 250F miałem dobre przeczucia, że na na ssakach więcej jak 0,2 to raczej nie będzie potrzebne. Na wydechach owszem, ale tu przecież o ssące zawory się rozchodzi. No to chłopaki teraz będą musieli kminić grubsze płytki. Pierdziele nie odpuszcze im tego. Niech się martwią.

Silnik po dobrej regulacji będzie chodził jeszcze żwawiej, bo różnica jest spora :evil:

To jest ELSA ten program?

Awatar użytkownika
krzychu22.p1i
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 3904
Rejestracja: 14 sie 2011, 01:51
Lokalizacja: Oderwany od rzeczywistości

Post autor: krzychu22.p1i » 18 sie 2013, 20:19

Taa to jest ELSA. Współpracuje ona z ETKĄ ale nie potrzebuje jej jako tako. Niestety ELSA nie jest spolszczona w 100%, dużo serwisówek jest po niemiecku i po angielski ale idzie to ogarnąć.

pepi
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 4984
Rejestracja: 17 wrz 2012, 20:51
Lokalizacja: krzczonów

Post autor: pepi » 18 sie 2013, 21:10

wydechowe tak się ustawia
kto tak ci to ustawił ??
którzy ?

[ Dodano: 2013-08-18, 21:11 ]
będzie ciszej pracował ale czy lepiej
raczej tego ty nie odczujesz

Awatar użytkownika
Mucholejkolator
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 561
Rejestracja: 27 cze 2010, 23:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Mucholejkolator » 18 sie 2013, 22:11

Pod pedałem raczej na pewno nie poczuję, ale teraz czuję za bogatą mieszankę w spalinach. Podejrzewam, że ma na to wpływ właśnie zbyt późne otwieranie i za wczesne zamykanie zaworów ssących dzięki zbyt dużym luzom co się przekłada na mniejszą ilość powietrza dostającego się do cylindrów :roll: Teoretycznie ECU powinno dostosować dawkę paliwową do ilość zasysanego powietrza ale czy na pewno :roll:

Awatar użytkownika
gtfan
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 1405
Rejestracja: 10 gru 2010, 13:58
Lokalizacja: Lublin

Post autor: gtfan » 19 sie 2013, 13:29

Mucholejkolator pisze:gtfan, jak zwykle przychodzisz z pomocą w takich momentach :-D Musze przyjechać do Ciebie z wódką :-) Dzięki!

Kurcze po doświadczeniach z regulacją luzów w mojej byłej Yamaszy WR 250F miałem dobre przeczucia, że na na ssakach więcej jak 0,2 to raczej nie będzie potrzebne. Na wydechach owszem, ale tu przecież o ssące zawory się rozchodzi. No to chłopaki teraz będą musieli kminić grubsze płytki. Pierdziele nie odpuszcze im tego. Niech się martwią.

Silnik po dobrej regulacji będzie chodził jeszcze żwawiej, bo różnica jest spora :evil:

To jest ELSA ten program?
Spoko, od tego jest forum, żeby sobie pomagać ;-) Szkoda, że wcześniej nie zapytałeś, bo może uniknąłbyś ponownego rozpinania rozrządu.

Co do programu, to krzychu22.p1i wyżej odpowiedział;-)
Four rings to rule them all

Awatar użytkownika
Mucholejkolator
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 561
Rejestracja: 27 cze 2010, 23:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Mucholejkolator » 20 sie 2013, 16:21

Auto ponownie rozebrane. Luzy pomierzone i wałki wydłubane. Raczej obejdzie się rozpinania całego rozrządu. Musiałem zdjąć tylko lewe koło zębate napędu głowicy :->
Grubsze płytki zamówione, jutro majstry będą je szlifować na wymiar. Pierwszy raz widzieli dzisiaj takie płytki "kapturowe" w zakładzie z 30 letnim doświadczeniem... No nic, dla pewności gtfan, mógłbyś wrzucić tu wszystkie strony z instrukcją regulacji luzu? Raczej procedura jest standardowa, ale chciałbym mieć pewność. Może jest jakaś darmowa ELSA on line?
Ostatnio zmieniony 20 sie 2013, 20:44 przez Mucholejkolator, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
gtfan
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 1405
Rejestracja: 10 gru 2010, 13:58
Lokalizacja: Lublin

Post autor: gtfan » 20 sie 2013, 17:15

Do regulacji luzu jest tylko tyle co na powyższym screenie. Wcześniej jest demontaż wałków, wymiana prowadnic i ich uszczelek itp.
Co do ELSY online, to z rok temu działa pod tym adresem http://elsaweb.spaghetticoder.org , ale teraz już nie bangla;/
Four rings to rule them all

Awatar użytkownika
Mucholejkolator
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 561
Rejestracja: 27 cze 2010, 23:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Mucholejkolator » 20 sie 2013, 22:38

Ok, po ustawieniu zaworów pojadę na hamownie i zobaczymy. Ciekawe czy po dodatkowym chipsie uda się wyciągnąć "zahamowane" 300 koni ;-)

SERGIO
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 511
Rejestracja: 24 paź 2009, 01:47
Lokalizacja: Pomorskie

Post autor: SERGIO » 22 sie 2013, 08:19

Mucholejkolator, gratulacje. Widzę że nie próżnujesz... Powodzenia w dalszych modach. ;-)

Awatar użytkownika
Mucholejkolator
Super Klubowicz
Super Klubowicz
Posty: 561
Rejestracja: 27 cze 2010, 23:17
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Mucholejkolator » 22 sie 2013, 09:51

SERGIO Byku co u Ciebie? Jak widzisz zwariowałem całkowicie z moją 8 ;-) Już w głowie mi świta pomysł wrzucenia manuala, a takie się zapierałem, że mam już to za sobą ;-) Jak będzie wajhownia to pewnie przyjdzie pomysł na wsadzenie turbin :-P To jest jak uzależnienie narkotykowe :-? Nie bardzo mnie stać na to wszystko a jednak człowieka ciągnie do ulepszania i eksperymentowania :->

Płytki (regulatory luzu zaworowego) da się zdobyć tylko przez ASO. Zamówione 16 sztuk, idą z Niemiec i na wtorek/środa mają być w Lbn.

Płytki występują w grubościach co 0,05mm od 1,90 d0 2,90mm
Cena to 42/szt. Przy 16 płytkach daje to kwotę 672 zł :-?

[ Dodano: 2013-08-22, 10:17 ]
Ciekawe ilu klubowiczów ma rozstrojone luzy na ssakach nie będąc świadomym, że w ogóle jest tam regulacja :->

Pewnie co 100 tys przebiegu warto by było tam zajrzeć i je ustawić bo mimo iż są to małe wartości, mocno wpływają na fazy rozrządu, napełnianie cylindrów
i pracę silnika :->

Zbyt mały luz powoduje niedomykanie zaworów przy rozgrzanym silniku, utratę ciśnienia przez silnik, wypalenie gniazd i zaworów :-?
Zbyt duży, wpływa również negatywnie ale jest mniej groźny. Silnik głośniej pracuje, nadmiernie wyklepują się gniazda, spadają osiągi silnika.
Ostatnio zmieniony 22 sie 2013, 17:44 przez Mucholejkolator, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tuning mechaniczny”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
części samochodowe Motostacja.pl części samochodowe ucando.pl części samochodowe iparts.pl